Kropp och hälsa

Berit yogar för både kropp och själ

Ibland är man inte riktigt överens med sin egen kropp. Så var det för Berit Berg. Smärta, en känsla av stress och att inte riktigt veta vad kroppen behövde för att må bra ledde henne till yogan – som förändrade hennes liv.

Text och foto SOFIA ERIKSSON

Berit Berg har alltid haft god nytta av kroppen. Hon har levt ett aktivt liv, tagit hand om sig med styrketräning och var snarare överrörlig än stel.

– Men jag hade ont i kroppen utan att inte riktigt veta varför. Det var som att jag behövde en bättre kroppskännedom och att kroppen behövde lugn och ro, förklarar hon.

En läkare på vårdcentralen föreslog yoga, men Berit var skeptisk.

– Jag trodde mest att det handlade om att sitta och meditera och ta hand om hjärnan. Men jag blev ändå nyfiken så jag anmälde mig till ett prova-på-tillfälle.

Där blev hon, och inte minst hennes muskler, varse att yoga var träning för kroppen också.

– Trots att jag styrketränat hittade jag helt nya muskler som jag uppenbarligen aldrig använt förut. Och det kändes otroligt bra med en gång, säger hon.

Ökad kroppskännedom

Så hon anmälde sig till Hathayoga 1 på Medborgarskolan i Trollhättan, och fortsatte sedan med nästa nivå, och nästa. Nu har hon hållit på i åtta år. Hatha är den vanligaste formen av yoga – ordet betyder sol och måne – och går ut på att träna kroppen med mjuka rörelser, andning och meditation för att på så vis få en kropp och själ i balans. Rörelserna är grundläggande, välkända yogarörelser, som till exempel solhälsningar, nedåtgående hunden och död mans ställning. Till det kommer teknik och andning, plus att det också går att utmana sig själv.

– På Hathayoga 3 skulle vi bland annat stå på huvudet. Som jag kämpade! Jag vet inte hur länge jag höll på, men till slut klarade jag det, berättar Berit.

Hon har också fått lära sig att kontrollera sin vighet och använda kroppen smartare, vilket lett till att hon inte alls känner den smärta som hon gjorde tidigare.

– Den där kännedomen är häftig … att jag har lärt känna mig kropp och fått kontroll över den så att jag använder den på rätt sätt är den största vinsten. Yoga är en skön men ändå intensiv träning som alla borde göra. För mig har det blivit en livsstil och något jag inte kan vara utan, säger hon.

Ledare som gör skillnad

Numera tränar hon yoga hemma på egen hand nästan varje dag och yogakursen sker online en kväll i veckan. Det fungerar, tycker Berit, men hon saknar att träna tillsammans och i samma rum med Ulla Dyrssén som varit hennes yogainstruktör från allra första början.

– Jag föll för hennes röst och hennes otroliga kunskaper. När jag är på hennes lektioner är det som att jag inte behöver tänka, jag bara följer med, säger Berit.

Hon tillägger:

– Men det handlar om så mycket mer än bara yogan. Ulla har ett sätt att få mig på rätt köl när jag mår dåligt. Om jag kommer till yogan med en sorg eller en stress inom mig får hon mig att slappna av med de rätta orden. Hon säger alltid att man ska göra det man känner för själv och inte överarbeta. Det är klart, sorgen och stressen kommer tillbaka, men det är skönt just då.

Målbild

Berit har egentligen två mål med yogan.

– I min ålder är det viktigt att bibehålla rörligheten, orka mer och slappna av. Det är bra mot stress. Särskilt nu när jag är sjukskriven för utbrändhet har yogan hjälpt mig mycket. Men jag skulle också vilja undervisa i yoga för att fler ska få chansen att uppleva hur bra det är.