Konst och hantverk

"Keramik är en källa till glädje och kreativitet"

Vill du upptäcka keramikens fantastiska värld? Då har du hittat rätt. Jenny Thunberg är keramiker med egen ateljé i Uppsala och har över 15 års erfarenhet av keramik. På Medborgarskolan inspirerar hon som kursledare och sprider sin kunskap till andra.

På Medborgarskolans Hantverkscentrum i Ekeby Bruk håller Jenny Thunberg uppskattade kurser inom keramik. Jenny har just erhållit ett stipendium för hennes insatser som kursledare på Medborgarskolan, något som hon även har fått tidigare.

- Det känns så himla roligt och jag blev jätteglad över stipendiet, säger Jenny med ett leende.

Vad är det bästa med keramik?

- Det går att tillverka de mest fantastiska saker om man lär sig behärska leran och det finns alltid nya saker att lära sig, svarar Jenny.

Hur är det att vara kursledare inom keramik?

- Det är kul och utvecklande. För mig är keramik en källa till glädje och kreativitet. Därför vill jag sprida kunskap om hantverket och samtidigt får jag ta del av kursdeltagarnas kunskap och skaparglädje.

Jenny håller i Diplomutbildningar som ger en fördjupad kunskap i keramik med både praktiska moment och teori. Under utbildningen lär du dig olika skapandetekniker som exempelvis kavling, ringling, tumning och drejning. Under två tillfällen kommer dessutom en gästledare som håller ett pass i skulptering.

- Vi går även igenom dekor och glasering, och provar på att göra egen glasyr. Dessutom lär du dig hur vår brännugn fungerar och får vara med och sätta en ugn, säger Jenny.

Låter det kul? Välkommen in i keramikens värld du också!