”Krisen blev min möjlighet att bredda kompetensen”

Pandemin kom som ett dråpslag mot besöksnäringen. Patricia Toledano var bara en av alla de som blev av med jobbet. Men en diplomutbildning på Medborgarskolan gav Patricia både bredare kompetens och nya vänner. Och nästan ett nystartat företag. – Mitt bästa tips till alla är att man ska passa på att plugga om man är arbetssökande eller drabbas av någon krissituation. Jag har haft väldig nytta av det, säger Patricia, som i dag arbetar som Account Manager på ett hotell.

Patricia Toledano har jobbat med försäljning så länge hon kan minnas. Hon har arbetat inom branscher som resor, möten och event de senaste 35 åren. Men när pandemin slog till blev hon – som så många andra inom besöksnäringen – av med jobbet.

– Pandemin kom som ett dråpslag och marknaden dog på grund av alla restriktioner. Som säljare blev situationen till slut ohållbar, förklarar hon.

En möjlighet att bredda kompetensen

En uppsägning kan få vem som helst att bryta ihop. Men Patricia valde i stället att se krisen som ett tillfälle att bredda sin kompetens och bättra på sitt CV.

– För mig blev det helt klart en spark i baken att börja plugga. Jag valde att se det som en möjlighet, berättar hon.

Sagt och gjort. Patricia sökte diplomutbildningen Modern marknadsföring på Medborgarskolan. Ämnet var nytt för Patricia, även om det gränsar till försäljning.

– Jag hade gått en hel massa säljutbildningar under min karriär, men jag hade aldrig utbildat mig inom marknadsföring. Så det blev en nyttig breddning, säger hon.

Diplomutbildningen på Medborgarskolan gavs vid åtta tillfällen och genomfördes enligt konceptet ”distans i realtid”, vilket innebar att deltagarna möttes i realtid via Teams.

– För mig var det ett perfekt upplägg, eftersom det sparar en massa onödig restid och gör att man kan hinna med fler saker samtidigt, förklarar Patricia.

Kursmomentet som höll på att bli ett företag

Det roligaste momentet under utbildningen var enligt Patricia den marknadsföringskampanj som ett antal kursdeltagare skulle planera för tillsammans. I Patricias fall höll allt på att sluta med ett verkligt företag.

– Vi kom väldigt långt och det var väldigt nära att vi faktiskt lanserade företaget. Hade våra livssituationer varit lite annorlunda kunde det definitivt ha blivit något riktigt bra.

Under projektarbetet lärde sig Patricia mycket. Men hon fick även flera nya vänner.

– Jag drog högsta vinsten när det gäller mina kurskompisar. Vi hade väldigt roligt när vi jobbade tillsammans under utbildningen och vi har även träffats privat efteråt, säger hon.

”Jag har blivit bättre i min yrkesroll”

Nu är Patricia tillbaka på ett försäljningsjobb inom besöksnäringen. Branschen lever fortfarande i sviterna av pandemin och är i ett slags uppbyggnadsskede. Utbildningen på Medborgarskolan har gett henne en bredare kompetens, som uppskattas av arbetsgivaren.

I sin roll som Account Manager på ett relativt nystartat hotell har Patricia även märkt att kommunikationen med marknadsavdelningen går enklare än tidigare.

– Jag vet av erfarenhet att säljavdelningen och marknadsavdelningen inte alltid drar jämnt på ett företag. Min diplomutbildning har definitivt ökat min förståelse för marknadsföring och förenklat kommunikationen mellan sälj och marknad, berättar Patricia.

Patricia märker även att hon har blivit bättre som säljare efter utbildningen på Medborgarskolan.

– Jag använder flera av verktygen från utbildningen i mitt dagliga arbete. Vi pratade till exempel om vikten av att skapa en persona – en slags typkund. Det är ett redskap jag använder mig av för att bli mer målmedveten i mitt försäljningsarbete, säger hon.

Så här i efterhand önskar Patricia att hon hade lärt sig mer om marknadsföring tidigare under sin karriär. Hon tror att alla säljare skulle må bra av en utbildning i marknadsföring.

– Som säljare är det nyttigt att få med sig grunderna i marknadsföring. Det ökar förståelsen och underlättar kommunikationen. Så jag rekommenderar fler att göra som jag.

Många fördelar med en diplomutbildning

Men det är inte bara säljare som Patricia rekommenderar att fortbilda sig inom marknadsföring. Utbildningen passar bra både för den som vill känna sig för inom området och för den som vill jobba på en marknadsavdelning.

För en person som har blivit av med jobbet kan en diplomutbildning vara en snabb väg tillbaka till arbetsmarknaden.

– Mitt bästa tips till alla är att man ska passa på att plugga om man är arbetssökande eller drabbas av någon krissituation. Jag har haft väldig nytta av det.

En fördel med en diplomutbildning är att man får med sig ett diplom efter avslutad utbildning, som ett intyg på kompetensen man förvärvat.

– Det är något man har nytta av i mötet med olika arbetsgivare. Jag har till exempel lagt upp det som en kompetens på LinkedIn, berättar Patricia.

Patricias tre tips till den som drabbas av en jobbrelaterad kris

1. Välj att se krisen som en möjlighet
  2. Passa på att utbilda dig under tiden som du är arbetssökande
  3. Välj en utbildning som breddar din kompetens och gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden