Djur och natur

Miljöcertifierade för sjunde året i rad

Medborgarskolan Mälardalen har blivit miljöcertifierade för sjunde året i rad. Marie Kim Lindström är verksamhetschef och ansvarig för hållbarhetsarbetet i regionen.

Hur känns det att vi har blivit miljöcertifierade för sjunde året i rad?

Det känns jätteroligt och det är ett kvitto på att vi gör något bra. Att jobba med hållbarhet handlar till stor del om långsiktighet och om att våga hålla i.

Vad är miljö och hållbarhet för dig?

För mig handlar det om att ta ansvar för samhället och jorden jag lever på. Vår planet är en väldigt vacker plats och jag vill gärna se att framtida generationer ska kunna försätta att leva och njuta av vår natur.

Hållbarhet är ett brett begrepp som kan brytas ned i tre mindre kategorier – miljö/ekologisk, ekonomisk och social. Miljö handlar om att värna om en hållbar ekologi med rent vatten, hållbart jordbruk och en hållbar konsumtion och produktion av varor. Social hållbarhet syftar till att skapa en rättvis och fredlig värld för alla oavsett bakgrund och förutsättningar. Ekonomisk hållbarhet handlar om att vi gör kloka och hållbara beslut gällande ekonomin. Dessa tre aspekter går även mycket in i varandra exempelvis att handla fairtrade och miljömärkt går in i alla tre.

Vad innebär det att vara ett miljöcertifierat studieförbund?

Som studieförbund och inom den ideella sektorn är det viktigt att följa samhällsutvecklingen. Det är ett stort fokus på miljö och hållbarhet i världen och att jobba med de här frågorna är verkligen relevant. Det handlar även om att ha en systematik i miljöarbetet, att ha en tydlig dokumentation för vad vi har gjort men också för vad som är planen framåt.

Vad tänker du är en nyckelfaktor för ett långsiktigt, framgångsrikt hållbarhetsarbete?

Det gäller att få till bra rutiner som kan hållas över tid och att lägga det på en lagom nivå så att det blir genomförbart. Från en början handlar det om att få till en stabilitet och en grund – för att sedan kunna bygga på och ta nästa steg. Under de första åren lade vi fokus på rutiner och sådant som källsortering och energisparande. Nu under de sista tre åren har vi lagt mer fokus på vad är det för typ av verksamhet som vi erbjuder och hur vi kan göra skillnad för våra kunder och deltagare.

Hur långt har Medborgarskolan har kommit i miljö- och hållbarhetsarbetet?

Vi har kommit en bra bit på väg men jag vet att det finns mer vi kan göra. Drömmen skulle vara att vi kunde sätta en hållbarhetsstämpel på varenda kurs och att hållbarheten blir en naturlig del i all verksamhet. Ett annat utvecklingsmål framåt handlar om att engagera ledare och föreningar som vi samarbetar med i hållbarhetsfrågorna.

Hur kan andra vara med och bidra?

Jag vill uppmuntra till att engagera sig hos oss. Om du själv har ett ämne som handlar om hållbarhet som du skulle vilja sprida till andra så kan du komma och bli kursledare hos oss. Här kan du själv påverka, det du har med dig spelar en stor roll. Du kan även få hjälp med att starta en studiecirkel eller att hålla föreläsningar.

Om ni är några stycken som vill starta en studiecirkel så kan vi hjälpa er. Eller så vill du kanske hålla föreläsningar kring ett ämne som intresserar dig? Du får gärna komma in och prata med oss eller skicka in en intresseanmälan på webben.

Kims tips för en mer hållbar livsstil

• Idag är det lätt att utbilda sig och det kan räcka med att följa konton på sociala medier som handlar om hållbarhet. Det går bra att hitta bra inspiration. Sök exempelvis på Zero waste och minimalism.
  • Gör din röst hörd som konsument. Du kan välja vilka produkter du köper. Jag tror att alla har möjlighet att göra någonting oavsett plånbok. Många bäckar små!
  • Välj secondhand!
  • Plastbanta! Använd brödpåsar och återanvänd glasburkar till annat i stället för att köpa fryslådor.
  • Häng på trenden ”Lappa och laga”. Jag gick en broderikurs för att lära mig stygn och att framhäva lagningen på ett roligt sätt blir snyggt och unikt.
  • Ättika! Det är magiskt och fungerar till det mesta som städning, avkalkning, sköljmedel och spolglans.

Marie Kim Lindström, hållbarhetsansvarig, Medborgarskolan Mälardalen