Ekonomi och samhälle

Sanna Wolk vinner Demokratipriset Droppen 2023

Sanna Wolk, grundare av NU: Nolla Utanförskapet, är vinnare av Demokratipriset Droppen 2023. Med NU vill hon hjälpa unga i utsatta situationer att nå sin fulla potential. Genom att ge dem stöd, vägledning och motivation strävar NU efter att få ungdomar att våga drömma stort.

I Demokratipriset Droppen är det allmänheten som har nominerat och röstat på personer som de tycker bidrar till bildning och demokrati. Priset delades ut första gången 2022 och intresset kring demokratipriset har i år varit stort med många förslag på nominerade och hundratals röster.

– Jag är så glad och det betyder jättemycket för NU: Nolla Utanförskapet att få den här uppmärksamheten, säger Sanna Wolk.

Sanna är en framstående jurist och förbundsordförande, har med tiden blivit alltmer driven av ideologi.

– Jag har haft en känsla och ett behov redan sedan tidiga tonåren att stötta de som är utsatta, och har under mitt vuxna liv jämt arbetat med jämställdhet och inkludering på olika sätt.

Får ungdomar att våga drömma

- I dag är det alldeles för många unga som tvekar att drömma stort, som inte tror att de har möjligheter. Att få ett sammanhang - att få motivation och ett kontaktnät - hjälper ungdomarna att förstå att de har möjligheter vilket är grunden för att de ska våga drömma just stort. Det är det jag gör för demokratin, att få unga att förstå att de har samma möjligheter, oavsett bakgrund.

Genom NU: Nolla Utanförskapet, som grundades 2017, får ungdomar från utsatta områden och miljöer hjälp till en långsiktig väg in arbetslivet. Nyckeln är utbildning och kontakter med näringslivet. Ungdomar i åk 8, 9 och gymnasiet får varje vecka läxhjälp på företag i city. På Sveriges bästa it-företag, finansbolag, förlag, advokatbyråer och energibolag, med flera, får de hjälp med sina läxor. På läxhjälpen får de pepp och stöd av företagsanställda med syftet att få inspiration, motivation och viktiga kontakter för framtiden. Här får de också tips om hur man skriver sitt CV och lyfter fram sina kompetenser.

Alla initiativ gör skillnad

NU:s läxhjälp har blivit ett viktigt steg för unga att komma ut från de absolut mest socialt och ekonomiskt segregerade områdena i Stockholm, Malmö och Göteborg, genom att ungdomarna ska se och förstå att de är välkomna och har samma möjligheter som mer priviligierade unga.

– Det finns verkligen så mycket vi alla kan göra för att engagera oss i demokrati på olika sätt. Alla initiativ – stora som små – gör skillnad och jag vill verkligen uppmana fler att engagera sig i vår omgivning, i samhället vi lever i. Det behövs.

I vinsten av Demokratipriset Droppen ingår coachning och möjlighet att utveckla sitt engagemang via Medborgarskolan, samt ett stipendium om 20 000 kronor. Sanna kommer använda stipendiet till en miniresa tillsammans med ungdomarna från läxhjälpen. Resan går till norra Sverige där ungdomarna får möjlighet att testa åka skidor, se renar och uppleva underbar natur.

Om Demokratipriset Droppen

De övriga kandidater som var nominerade till priset 2023 var Rebecka Forsgren, sydsamisk jurist som arbetar för urfolks och samers rättigheter samt Mandy Rich, rappare som skrivit sitt namn i den svenska musikhistorien som "Sveriges första transsexuella rapperska".

Syftet med Demokratipriset Droppen är att lyfta personer eller organisationer som genom ett engagemang, ett evenemang eller informationsinsats bidragit till att sprida kunskap i demokratifrågor. Namnet Droppen kommer från Medborgarskolans logotyp som föreställer ringar på vattnet – och anspelar på att en enda droppe kan ge stora ringar på vattnet, precis som när människor delar med sig av kunskap och engagemang.