Navigation och trafik

Snöskoter – "Frihet, utmaning och gemenskap i ett"

Oavsett om du lockas av frihetskänslan där skoterns kraft kommer till sin rätt i djup pudersnö. Eller drömmer om turer till avlägsna platser där vardagsstressen rinner av så kan en kurs i snöskoter vara rätt för dig. Medborgarskolans kursledare berättar hur du närmar dig drömmen.

Vi träffas i den lilla byn Klutmark utanför Skellefteå i Västerbotten. Den färgsprakande naturen omsluter byns träd, grönska och öppna skoterleder. Vindsus, prassel från en öppen eld, fågelkvitter och en älv som brusar nära är det enda som hörs.

Per, ”Pelle” Söderberg, kursledare i snöskoter sedan 2015, både bor och håller kurser i den idylliska byn. Byn får ses som en knutpunkt för Skellefteås 175 mil långa skoterleder.

Du leder en av de mest populära kurserna inom Medborgarskolan, förarbevis för skoter. Hur kommer det sig att du började som kursledare?

- Jag såg en annons i tidningen och med min tidigare bakgrund som hockeytränare och lärare vill jag gärna vara med och bidra till en bra framtid för våra ungdomar. Jag ansökte direkt och på den vägen är det. Det är inte mycket som slår en strålande vinterdag med glada ungdomar på skoterutbildning. Man är alltid lite nervös, men samtidigt väldigt taggad inför en kursstart.

Ungdomar? Vilka är det som går utbildning? Är skoter något för alla eller krävs det några förkunskaper?

– Det är mestadels ungdomar som går kursen och, nej, det krävs inga förkunskaper. Vi lär oss också mycket av varandra under kursen. Men jag är noga med kvalitén på kursen och framför allt noggrann med säkerheten. Vi har till exempel ingen köldgräns, 17–25 minusgrader spelar ingen roll. Vi genomför kursen ändå, men då är det viktigt att klä sig rätt!

Hur gör du för att dina deltagare ska känna sig extra välkomna?

– Jag försöker komma in med glädje och energi och skapa förväntan att vi ska göra något roligt tillsammans! Glädjen när man ser hur vardagsstressen rinner av samtidigt som deltagarna umgås och har roligt, det är en härlig känsla som smittar av sig.

2022 blev Skellefteå utsetts till ett av världens 50 bästa besöksmål av TIME Magazine. Under visningsresan fick den internationella pressen bland annat delta på skotersafari. Kan utmärkelsen locka hit fler nyfikna kursdeltagare från resten av världen/Sverige?

– Sveriges frikostiga terrängkörningslag och miljö gör vårt land idealiskt för skoteråkning. Jag har redan haft långväga kursdeltagare, såväl fransmän som engelsmän, men mestadels har vi deltagare från Västerbotten. Pandemin och ”hemester” har helt klart skapat en större efterfrågan på skoterupplevelser och efterfrågan på förarbevis. Medborgarskolan var bland de första i Sverige med att erbjuda distanskurser i förarbevis för skoter, det var långt innan pandemin.

Hur vill du att dina kursdeltagare ska känna efter ett kurstillfälle?

– Först och främst ska de ha lärt sig något. Dom ska också ha blivit taggade att fortsätta med snöskoter. Det är ju därför vi är där. Förhoppningsvist ska de känna glädje över både naturupplevelsen och skoteråkningen.

Pelles tre bästa med skoteråkning

1. Skoteråkning för mig är frihet. Att med hjälp av skotern ta sig till ödsliga platser där ingen annan befinner sig. Platser som man inte når på annat sätt än med skoter. Att ta sig fram genom pudersnö – det är frihetskänsla!
  2. Skoteråkning är för mig ett sätt att vara tillsammans! Skoteråkningen erbjuder fina tillfällen att umgås med vänner och familj på isen, fjället och ute på lederna. Att efter ett skoterpass samlas kring en eld med varm choklad, det är livskvalité
  3. Skoteråkning för mig är att utmanas. Att känna adrenalinkicken, vinden vina och känslan av att klarat av en tuff utmaning.