Över 280 miljoner människor i världen pratar franska. Faktum är att det är det femte mest talade språket i världen. Hela 29 länder har franska som officiellt språk och i ytterligare tre regioner är franska ett erkänt nationellt språk. Flest fransktalande länder finns på den afrikanska kontinenten. I och med att franska räknas som minoritetsspråk i länder som Kambodja och Vietnam finns språket faktiskt representerat på alla kontinenter.

Romanskt språk

Franska är ett av de sex romanska språken. Det är de moderna språk som har vulgärlatin som ursprung. Vulgärlatin var det sätt som romarna talade på, vilket skiljer sig från klassiskt skriven latin. Den franska varianten av romarnas tal påverkades av hur lokalbefolkningen i Gallien pratade. Det vill säga det område som idag utgörs av Belgien, Frankrike, västra Schweiz samt delar av Nederländerna och Tyskland.

Vid tiden för romarnas ankomst talade invånarna i Gallien ett idag utdött keltiskt språk som hette galliska. Av denna anledning placerar språkvetarna idag in franska i den galloromanska undergruppen. I gruppen återfinner vi även de sydfranska språken som occitanska och provensalska. Även de i Spanien talade katalanska och baleariska ingår, liksom de norditalienska språken liguriska och piemontesiska. Ytterligare ett språk som är nära besläktat med franska är vallonska. Det är språket som invånarna talar i den del av Belgien från vilket bergssmeder utvandrade till Sverige på 1600-talet.

Stavning och betoning

Franskan har något som lingvister kallar för djup ortografi. Det innebär att en bokstav kan representera flera olika ljud och ett ljud kan också skrivas på olika sätt. Det beror helt på i vilket sammanhang bokstaven eller ljudet förekommer. Det är anledningen till att det i franskan många gånger är svårt att räkna ut hur ett ord ska stavas utifrån uttalet, medan det motsatta är lättare. När du lär dig franska kan du också ha svårt för de typiska "je-ljuden" som är så specifika för just franskan.

Huruvida ett språk har en grund eller djup ortografi brukar hänga ihop med dess ålder som talspråk. Således är franska inte enbart en konsekvens av nutida tal utan är också i hög grad påverkat av språkets historia.

Grammatik

Liksom flera av de övriga romanska språken är franska verb styrt av aspekt, modus, numerus, person och tempus. Aspekt är skillnaden mellan kontinuerlig eller tillfällig tid medan tempus är historisk tid, det vill säga dåtid, nutid och framtid. Modus har att göra med talarens förhållningssätt till verkligheten. Numerus är antalet och person är vem som talar. Till skillnad från portugisiska och spanska skriver du ut eller uttalar vanligtvis personliga pronomen på franska. Dessutom är franska verbet påverkat av diates, det vill säga om det är en passiv eller aktiv sats.

Ett sofistikerat språk

Franska har länge haft ställning som ett sofistikerat språk och dess ord har lånats in flitigt av övriga europeiska språk. Det var på franska som kungligheter konverserade och även militären under 1700-talet. Vokabulär som användes på teatern, för möbler och på restauranger lånades från Frankrike. Än idag är det många franska ord som används inom restaurangbranschen. I Sverige blev det dessutom populärt med franska adjektiv som charmant och populär. På 1800-talet började franska ord komma till användning för att tala om mode, mat och politik. Franska var till exempel fram till nyligen det dominerande språket i diplomatiska sammanhang.

Franska språkkurs

På Medborgarskolan kan du läsa franska på flera håll i landet. Vi erbjuder vår franskakurs på följande orter: Eslöv, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Kristianstad, Lidingö, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Trollhättan, Täby, Vänersborg, Västerås, Ystad, Ängelholm, Örebro. Du kan också studera franska på distans om det passar dig bättre.

Vi har ett stort utbud av kurser. Det finns franska nybörjare och fortsättningskurser. Du kan studera enskilt eller i grupp. På en del orter kan du gå en nybörjarkurs för att lära dig franska inför resan. Vi erbjuder också konversationskurser. I Stockholm kan du till exempel passa på att prata franska på lunchen. Där kan du också gå en kurs i fransk konversation och kreativt skrivande.

Förutom ovanstående språkundervisning har vi även specialkurser och arrangemang om ämnen som ost och vin, Normandie förr och nu, den franska nationalhelgonet Jeanne d'Arc, samt om brevväxlingen mellan Simone de Beauvoir och Jean Paul Sartre.

Lärare

Alla våra kursledare har antingen franska som modersmål och/eller en gedigen akademisk utbildning i språket. För att kunna undervisa på Medborgarskolan har de också gått vår cirkelledarutbildning i vuxenpedagogik. Det gör att de är väl förberedda att lotsa dig in i franskans värld.

Anmälan och betalning

När du valt din franska språkkurs går du längst ner på informationssidan. Där finns en länk som för dig till anmälningssidan. Det enda du behöver göra är att registrera dina personuppgifter och betala. Om du har behov av att delbetala tar du kontakt med oss.

Vårt utbud inom Franska

Din sökning"" visar 62 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Franska, nybörjare"

Franska, nybörjare

Ort: GöteborgStartdatum: 7 Sep 2024Tid: 13:00-14:30Antal tillfällen: 10 st tillfällenDagar: LördagarPris: 1 595 kr
Läs vidare om "Franska Nybörjare"
Dagtid

Franska Nybörjare

Ort: HelsingborgStartdatum: 26 Sep 2024Tid: 12:00-13:30Antal tillfällen: 10 st tillfällenDagar: TorsdagarPris: 1 645 kr
Läs vidare om "Franska termin 2 A1"

Franska termin 2 A1