Distans
6 Maj 2024
Mån, Tors
Stefan Johansson

Du får lära dig att manövrera mopeden på ett säkert sätt, kunskap om trafikregler råd om skötsel av mopeden samt grunderna i första hjälpen.

Kursens upplägg följer transportstyrelsens föreskrifter för AM-moped klass I

Upplägg
Kursen består av totalt 12 timmar som är obligatoriskt, enligt krav från Transportstyrelsen. Teori, praktisk körning i körgård där du övar på att manövrera mopeden, körning i trafik som innefattar landsvägs- och stadskörning. Körningen sker när de går att köra säkert i körgården och på vägarna. Mer information och lokala avvikelser hittar du under rubriken Bra att veta.

Behöver du komplettera med fler teoritillfällen, praktisk körning eller körning i trafik tillkommer en extra avgift på 350kr/teoritillfälle, körning 350kr/timme. Efter avslutad utbildningen bokar du tid hos www.trafikverket.se för provskrivning. Det finns även möjlighet till anpassade kunskapsprov Tel: 0771-171819. Observera att du måste ha fyllt 15 år för att få skriva provet. Det är viktigt att du tar med giltig legitimation till provtillfället hos Trafikverket.

Du behöver inte ha några förkunskaper.

Ledarna har erfarenhet av att utbilda i AM-moped klass 1 och är godkända av Transportstyrelsen. Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans grundkurs.

Kursmaterial

www.trafikskolaonline.se materialet ingår i kursen. Vid anmälan ange elevens e-mailadress.

Detta gäller i Boden:
Enskild körning tag med moped, körkortstillstånd & legitimation. Med reservation för ändringar.

Detta gäller i Skellefteå, mopeder finns att låna

Kursen består av 4 st teoritillfällen, måndag, torsdag, måndag, torsdag, därefter praktiska körning i körgård, stads- och landsvägskörning som bokas av ledare. Du kan påbörja mopedkursen innan du fyllt 15 år. För att få göra körning i trafik ska du ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd.

Tag med giltig legitimation till första träffen, om du inte kan legitimera dig på första träffen, endera själv eller via förälder, så kommer du inte få starta utbildningen.

Tag med legitimation, körkortstillstånd samt egen moped och hjälm vid praktikpassen. Legitimation och körkortstillstånd ska även följa med vid landsväg- och stadskörning.

www.transportstyrelsen.se Kan du läsa vad behörighet AM ger rätt att köra.

Övrigt

Avgifter som inte ingår i kursen är fotografering, synundersökning, kunskapsprov, körkortstillverkning mm.

Preliminärt startdatum - invänta alltid din kallelse.

Välkommen till AM-Utbildning hos oss på Medborgarskolan-anmäl dig idag