Umeå
Dag
Söndag
Stefan Johansson

Vill Du köra vattenskoter i sommar? Från 1 maj 2022 behöver man förarbevis för vattenskoter. Passa på att utbilda dig inför säsongen och gå Förarbevis Vattenskoter på Medborgarskolan. Teorin sker på distans med efterföljande prov, därefter praktisk körning.

Medborgarskolan är godkänd arrangör för att genomföra utbildningar i förarbevis för vattenskoter.
Du får såväl bred som djup kunskap som gör dig tryggare när du är ute med din vattenskoter.

INNEHÅLL OCH MÅL
Utöver förarbeviset ger kursen även grundläggande kunskaper i sjövett, navigation, sjökortets uppbyggnad, symboler och förkortningar, miljö och djurliv, våghantering, säkerhet, hänsyn och ansvar.

En vattenskoter kräver att man vet hur den hanteras i både hög och låg fart, hur du gör snabba undanmanövrar, lägger till på ett säkert sätt, väjer för föremål i vattnet och mycket mer.

Kursen genomförs enligt Transportstyrelsens föreskrifter för Förarbevis Vattenskoter.

UPPLÄGG
Kursen består av förstudier, digitala teoriträffar samt praktik på sammanlagt 15 timmar.

Del 1:                  Teori 45 min, lärarledd introduktion digitalt av kursmaterialet via zoom. Frivillig 16/5 kl. 18.30

Del 2:                  Hemuppgift 8 timmar

Del 3                   Teori 3 timmar digitalt via zoom. Den träffen är en vecka efter det första tillfället kl. 18-21.15. Obligatoriskt.

Därefter görs ett skriftligt eller muntligt teoriprov på något av våra kontor nära dig.

Del 4                   Praktisk körning 4 timmar på någon av orterna Lycksele, Luleå, Nordmaling  och Skellefteå.

Vi startar med en säkerhetsgenomgång av vattenskotern samt den egna personliga utrustningen. Här övar vi körteknik och manövrering i hög och låg fart. Vi förevisar sjösättning och upptagning samt hur vi hanterar vattenskotern på begränsad yta tex när du ska lägga till vid en brygga.

Målet är att du efter avslutad kurs skall känna dig trygg och ha en större förståelse för olika situationer som kan uppstå samt upptäcka och hantera risker.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper men du måste ha fyllt 15 år för att få påbörja Förarbevis Vattenskoter.

Alla Medborgarskolans ledare utbildas löpande för att hålla sig uppdaterade av vad som händer inom ämnesområdet samt har pedagogisk utbildning så att du som deltagare får ut så mycket som möjligt av kursen.

LEDARE
Stefan Johansson, mångårig erfarenhet med utbildningar.

KURSMATERIAL
Materialet ingår i kursen. Vi använder oss av boken Fritidskepparen Förarbevis för Vattenskoter av Bengt Utterström.

BRA ATT VETA
Teoriträff via zoom. Både teorioch teoriporv går att göra klart innan praktiken så då är det bara den som fattas i vår när det går bra att börja köra!
Du som deltagare kommer till kursen med egen vattenskoter, flytväst och lämpliga kläder. Vid kyla under 12 grader krävs torrdräkt/våtdräkt för att få genomföra utbildningen. Vattenskotern måste vara CE-märkt, sjövärdig och kunna framföras i minst 35 knop. Det kan vara maximalt två deltagare på varje vattenskoter.

För att du ska bli godkänd på kursen och behörig att söka ut ett förarbevis krävs närvaro och deltagande i samtliga delmoment.

Önskemål om ort för praktiska momentet skrivs i noteringsfältet vid anmälan samt andra förekommande frågor.

Efter genomförd teoriutbildning genomförs en skriftlig examination. Möjlighet till muntligt/enskilt prov ges till deltagare med läs- och skrivsvårigheter. I kursavgiften ingår ett teoriprov. Eventuell omprovskostnad tillkommer med 350:- Uppvisande av giltig legitimation krävs.

Startdatum är preliminärt, invänta alltid kallelse från Medborgarskolan. Mer information kommer i kallelsen.

Medborgarskolan Umeå

Slöjdgatan 2, 1 tr, Umeå