Lund
8 Jun 2024
Lör, Sön
Bengt Hammarling

För en säker och rolig båtfärd inomskärs eller nära kusten är det viktigt att alla kan hantera båten. Förarintyget är grundkursen för all navigering. Nu kan du bli klar med intyget på endast två helger!

Du lär dig grunderna i navigation, sjövägsregler, säkerhet till sjöss, utrustning, sjöväder, sjömanskap och knopar. Efter avslutad kurs anordnas ett prov för Förarintyg.

Datum: (lunchpaus kl 12-13)
Lörd 8 juni  kl 10-15
Sönd 9 juni kl 10-15

Lörd 15 juni kl 10-15
Sönd 16 juni kl 10-15

För vem?

Inga förkunskaper behövs, bara ett härligt intresse.

Kursmaterial
Du beställer själv ditt kursmaterial via länken nedan, du får hem materialet på 1-3 dagar, så du kan avvakta med beställningen tills du fått en kallelse till kursen, som vi mejlar ut ca 1-2 veckor före kursstart.

Du behöver följande två kurspaket:
- Förarintygspaket västkusten (Kurs & Bäring)
-Bestickpaket segling

Har du redan eget kursmaterial men vill köpa till något enstaka så hittar du det under "Utbildningsmaterial produkt för produkt" och till den här kursen behöver du ha: Huvudbok, Övningssjökort 931, Passare, Transportör, Linjal

Har du frågor kring material eller annat så kan du skriva det i meddelanderutan vid anmälan så hör vi av oss till dig.

Examination
Efter avslutad kurs anordnas ett prov inför förhörsförrättare godkänd av Nämnden för Båtlivsutbildning (NFB). Datum för detta meddelas av läraren eller Medborgarskolan i slutet av kursen. Efter godkänd skrivning beställer du enkelt ditt intyg via NFB:s hemsida. Examinationsavgift ingår ej i kursavgiften, pris 625 kronor.  Du ska ha fyllt 12 år för att få skriva provet.

Alla våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem med möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursen kan starta när det finns minst 4 deltagare, annars skjuter vi fram starten någon vecka. Vi meddelar dig då om detta!    Kursavgiften går att dela upp på två eller tre månader utan extra kostnad. Nautisk kompetens ger dig i många fall billigare båtförsäkring.

Medborgarskolan

Bangatan 6, Lund