Västerås
25 Aug 2024
Söndagar
Stefan Gustafsson

Landet som gav oss Tour de France och Monets alla verk. Soliga stränder i söder och snöiga alper i öster, Frankrike har lite av det mesta. Kulturella rikedomar, vingårdar i mängder, böljande gröna kullar och det fantastiska franska köket. Det finns många anledningar till att Frankrike ligger många varmt om hjärtat.

Följ med på resan in i det franska språkets värld!

Innehåll
En kurs för dig som är nybörjare där vi varvar praktik och grammatik med stöd och hjälp av kurslitteraturen. Du kommer bl.a.  lära dig:*

• Hälsa och säga adjö
• Fråga hur någon mår
• Be om något
• Handla i butik och på restaurang
• Veckodagar

Upplägg
Kursen går en gång i veckan i åtta veckor, samma dag och tid. Kursen omfattar 2x45 minuter per kurstillfälle, totalt 16 lektionstimmar. Efter avslutad kurs erbjuder vi möjlighet att boka plats på kommande fortsättningskurs. Prata med din kursledare eller administrationen så får du hjälp att hitta rätt nivå.

Förkunskaper
Detta är en kurs för dig som är nybörjare. Känner du dig osäker på din nivå så kan du göra vårt språktest på www.medborgarskolan.se/spraktest

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial ingår inte kursavgiften. På kursen används boken Génial 1, ISBN-nummer: 9789127414976, du kan beställa boken när du har fått din kallelse. Kursledaren kan också komma använda eget framtaget material.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
När du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Du köper kurslitteratur först när du fått kallelse om start.
Läs mer om hur du gör för utnyttja din rabatt på: http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

Kallelse/faktura
Alla kursstarter är preliminära. Kallelse/faktura till kursen med definitivt startdatum skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart. Köp inte kurslitteratur förrän du fått kallelse av oss.

I våra lokaler finns både kylskåp och micro, så det går bra att ta med egen mat om så önskas. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te.

Nivåskalan är indelad i 6 steg.

Den lägsta nivån är A1. På denna nivå har du ytterst begränsade kunskaper och är näst intill nybörjare. På nivå A2 har du fortfarande relativt lite kunskaper. På nivå B1 börjar du få grepp om språket och du kan uttrycka dig ganska bra i vissa sammanhang. Goda kunskaper har du när du befinner dig på nivå B2. Nivåerna C1 och C2 är båda avancerade. Befinner du dig på dessa nivåer har du ofta studerat språket på universitetet eller motsvarande. Du talar och skriver språket obehindrat.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Anmälan
Anmälan sker via formuläret på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 010-15 75 200.

Medborgarskolan Västerås Kopparlunden

Skivfilargränd 4, Västerås