Karlstad
4 Maj 2024
Lör, Sön

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Jägarexamen Intensivkurs är ett av de mest populära sätten att ta jägarexamen och ett sätt att på kort tid lära sig så mycket som möjligt om jakt och vilt. Det är för många även ett kul sätt att komma iväg med vänner och familj för att ta första steget mot att bli jägare.

Innehåll
På våra kurser i jägarexamen får du lära dig de grundläggande teoretiska och praktiska delarna som behövs för att bli en säker och ansvarsfull jägare. Under kursens gång får du den teoretiska kompetensen och praktiska träningen du behöver för att ta jägarexamen. Du får också möjlighet att träffa andra kursdeltagare och utbyta erfarenheter. Utöver kurstillfällena kan det vara bra att öva enskilt på de olika momenten.

De teoretiska delarna handlar bland annat om:
- Jakten och olika metoder
- Viltkunskap
- Vapenkännedom
- Jaktlagstiftningen
- Jägarens ansvar och rättigheter

För att klara det teoretiska provet rekommenderas en viss del självstudier mellan sammankomsterna.

Upplägg
Teoriprovet är under en helg, och skytteövningen kommer vara antingen en helg eller ett par vardagar för att sedan göra skytteprovet. Totalt är kursen på ca 45 studietimmar inklusive provtillfällen för teori och skytteproverna.

Teorin kommer hållas i Medborgarskolan lokaler, Fanfaren Karlstad.
Vi bjuder på kaffe och frukt under dagen.
Det går även att värma medhavd matlåda.

Lördag 4 Maj kl. 09:00-18:00 Teori
Söndag 5 Maj kl. 09:00-18:00 Teori och Teoretiska provet

Skyttepraktiken/proven kommer att genomföras på en av de skyttebanor vi har samarbete med i Karlstad, Kil eller Forshaga. Skyttet Kommer att vara antingen en helg (Fredag eftermiddag samt Lördag - Söndag) eller vardagskvällar under några veckor, ca 24 studietimmar med skytteövning inklusive de olika proven för skytte. Skyttet kommer hållas under våren (April-Juni) 2024.

Förkunskaper
Kursen förutsätter att deltagaren på egen hand läser kurslitteraturen innan kursstart.
- Jägarnas Riksförbunds material  (Din väg till jägarexamen ) som du köper själv.
- Jaktresan är ett onlinematerial du köper själv och får tillgång till allt du behöver för att klara teoriprovet för jägarexamen

Mathias Nilsson är 38 år gammal och kommer från Kil. Mathias ser sig själv som fågeljägare och jagar helst svartfågel, duvor eller gäss. Mathias har tidigare varit instruktör för jägarexamen på den praktiska delen av utbildningen. När han inte jagar tillbringar han mycket tid på skjutbanan där han ägnar sig åt lerduva – och pistolskytte. Mathias är i grunden lärare och har bra pedagogiska förutsättningar för sina utbildningar.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial som vi använder oss av är Jägarnas Riksförbunds material  (Din väg till jägarexamen ) som du köper själv.

Vänta med att köpa kursmaterialet tills du får kallelse till kursen.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Förutom kursavgiften så tillkommer Naturvårdsverkets provavgifter på ca 1400 kr samt kostnad för förbrukad ammunition. Eventuella omprov bekostas av kursdeltagare. Provavgifter och ammunition betalas på plats till provrättarna och skytteklubben.

Vill du delbetala kursen?

Hos oss kan du dela upp kursavgiften upp till tre delbetalningar utan extra kostnad.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen senast en vecka före kursstart.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad