Helsingborg
28 Maj 2024
Tisdagar
Meiying Shi

Kärleksfullt hantverk och kittlande smaker där sichuanpeppar, ingefära, chili, stjärnanis och vitlök gifter sig i vackra och färgstarka anrättningar från Kinas mest populära kökstraditioner. Lär dig laga mat från Kina - matkultur och smaksensationer i skön blandning!

Kinesisk mat är känd för en harmonisk smakkombination av sött, salt, starkt och surt. Maten varierar från region till region och bygger ofta på regionens egna naturliga jordbruksprodukter. Det kinesiska köket har mycket grönsaker, men använder inte så mycket mjölkprodukter. Därför ger det stort utrymme också för veganska och vegetariska rätter. Här tillagar vi dock även kött, fågel och fisk.

I denna fortsättningskurs kommer vi att testa nya sätt att bereda mat, bland annat fritering och fermentering. Vi kommer också att fokusera på livsmedel och tillagningssätt som är nyttigt, ekologiskt och hållbart, utan att ge avkall på smaksensationerna. Deltagarna kommer att ges utrymme att berätta om egna nya erfarenheter och kanske ta med smakprov till gruppen. Vi ser gärna att du som kursdeltagare delar med dig av eget kunnande, det är då en studiecirkel är som bäst!

Om kursen
Meny för kvällen presenteras av ledaren och vi äter tillsammans det som tillreds. Alla deltar praktiskt i matlagningen och hjälps åt med de vanliga göromålen i köket. Recept får du med dig hem. Råvarorna är anpassade till det som är tillgängligt att köpa för alla.

Matlagningsgruppen är begränsad till max 6 deltagare.

För vem
För dig som gått vår grundkurs "Kinesisk matlagning - En smak av Kina" (se kursbeskrivning till den kursen här på vår hemsida) - eller har motsvarande förkunskaper om det kinesiska köket.
Kursen är lämplig från ca 15 års ålder eller i sällskap med vuxen.

Kursmaterial
Recept och tips på litteratur delas ut på kursen. Kostnad för matvaror ingår i kursavgiften. Utöver kursavgifter tillkommer inga ytterligare kostnader.

Köksförkläden finns till utlåning.

Ev. frånvaro från ett kurstillfälle meddelas kursledaren senast 2 dagar i förväg. Detta för att inköpen skall kunna planeras.

Eventuell matallergi/-intolerans anmäls senast 1 vecka före kursstart. Individuell anpassning av menyn kan vi inte göra, men vi försöker tillmötesgå så att det finns något anpassat vid varje tillfälle.

Meiying Shi är uppväxt i Xinjangprovinsen i nordvästra Kina, och har god erfarenhet av matlagning, framför allt av den typ som kommer från två av Kinas mest spännande kök: Sichuan-köket och Hunan-köket, båda kända för sina starka kryddor och färger!

Våra kursledare har relevanta kunskaper och genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs, anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Anmälan
Anmälan sker via formulär på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 075-241 68 50.
OBS! Ta del av köpvillkoren innan du anmäler dig - anmälan är bindande.
Bokningsbekräftelsen, som du får direkt efter anmälan, är ett meddelande om att din anmälan har tagits emot och vad den gäller. Det startdatum som anges där är preliminärt. När kursen blivit startklar får du cirka två veckor i förväg en Kallelse/Faktura per post. Det betyder att du kan planera att komma till kursen. I kallelsen anges definitivt kursdatum, plats, tidpunkt och annan viktig information om portkod med mera.

Invänta alltid kallelse innan du går till kurslokalen!

Rabatt
Alla som går kurs hos oss får rabatt på böcker. Läs här om hur du tar del av rabatten: http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg