Kristianstad
2 Maj 2024
Torsdagar

Detta är kursen för dig med redan djupa kunskaper men som är hungrig på ännu mer! Välkommen!

På denna kurs finslipar du svenskan som redan är naturlig för dig.

Våra språknivåer A1-C2 kommer från Europarådets referensram för språk. Denna skala används i hela Europa för att kunna beskriva och bedöma en persons språkkunskaper oavsett var man lärt sig ett språk.

När du är klar med hela C1-nivån så kan du obehindrat läsa krävande och längre texter. Du pratar obehindrat och kan hålla spontana samtal och är i stort sätt flytande i ditt språk.

Så här går det till
Kursen går en gång i veckan i tio veckor, samma dag och tid. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Kursen omfattar 2x45 minuter per kurstillfälle.

Tillsammans med ledaren anpassas undervisningen till dig och gruppens kunskapsnivå. Varje nivå kommer delas upp i flera delkurser tills språknivån är tillräcklig för att gå vidare till C2.

Material
Vilket kursmaterial ni ska använda kommer det information om i kallelsen. Kostnad för material ingår inte i kursavgiften.

För vem?
Kursen riktar sig till som klarar av att läsa och förstå komplexa texter och som utan större ansträngning kan samtala stort sett problemfritt. Du klarar dig redan bra på din svenska men vill lära dig mer.

För att du ska hamna på rätt nivå så kan du läsa mer om språknivåerna nedan.Det är viktigt att du hamnar på rätt nivå för din egen utveckling. Därför så rekommenderar vi dig att göra nivåinplaceringstestet, skriv ut det och rätta själv efteråt: www.medborgarskolan.se/spraktest

OBS! Ta del av köpvillkoren innan du anmäler dig, anmälan är bindande.

Du får en kallelse till kursen ca 1-2 veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. I kallelsen anges definitiv startdag, plats, tidpunkt och ibland även information om portkod med mera. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare.

Vi förbehåller oss rätten att vid behov byta kursledare eller kurslokal.

Ledaren har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Detta är folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar, på distans eller semidistans. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Varje individ har inflytande i gruppen. Inom folkbildningen kan den enskilde deltagaren påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan Kristianstad

Magasinsgatan 2, Kristianstad