Linköping
12 Maj 2024

Få platser kvar

Under våren kommer vi att utöka vår verksamhet inom Ungdomsfiske och erbjuda en fiskeskola. Fiskeskolan avslutas med en fiskeutflykt på Roxen den 26 maj. Arrangemanget anordnas kostnadsfritt för ungdomar med stöd av Linköpings kommun.

I kursen får du lära dig sportfiske i teori och praktik.

Upplägg

Ungdomarna kommer att få lära sig om kastteknik, fiskevård, olika beten samt hur man hanterar fångad fisk. Skolan kommer att utgöras av tre kurstillfällen.

12 maj kommer vi att vara i fiskebutiken Upplev på Roxengatan och lära oss mer om olika beten och tillbehör. 19 maj klockan 14-17 ses vi i Linköpings Segelsällskaps klubbstuga vid segelbåtshamnen. Där får vi lära oss om planering, kastteknik och fiskevård. Fiskeskolan avslutas med en fiskeutflykt på Roxen den 26 maj. Du ska delta vid alla tillfällen om du anmäler dig till fiskeskolan.

26 maj ses vi vid segelbåtshamnen vid Roxen, där du får möjlighet att under ledning av en av våra fiskeinstruktörer åka ut med båt och praktisera spinnfiske, catch and release. Varje deltagare måste ha egen flytväst och kastspö med rulle. Våra fiskeguider kommer att tillhandahålla lämpliga beten under fiske.

Har du en kompis du gärna vill dela båt med? Skriv detta i anteckningar vid anmälan! För den som inte anger några önskemål kommer vi att lotta ut placering.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs, bara ett intresse för att lära dig mer om, och praktiskt få prova på, fiske.

Kursmaterial

Tag med om du har eget spö, men det kommer även att finnas en del för utlån. Tag med egen flytväst samt eventuell matsäck till fiskedagen.

Vid anmälan

Välj Medborgarskolan faktura. Ange namn på eventuell kompis du önskar fiska tillsammans med.

Observera att anmälan är bindande. Vid anmälan samtycker du till att ditt/dina barns personuppgifter i form av bilder, även rörliga bilder samt namn, får användas för publicering av Medborgarskolan. Skriv i kommentar om du inte vill/kan vara med på bild. Aktiviteten ges med stöd av kultur- och fritidsnämnden, och vi samarbetar med Agora och Ung Puls för att nå fler ungdomar bosatt i Skäggetorp, Ryd, Berga och Lambohov.

Linköpings Segelsällskaps klubbhus

Norra Oskarsgatan, Linköpings småbåtshamn