Umeå
12 Aug 2024
Måndagar
Emmy Holmlund

Valpkurs är roligt och framförallt nyttigt att gå med sin valp, vare sig man äger hund för första gången eller är mer erfaren. Valpen får social träning och vi går igenom grunderna i vardagslydnad, uppfostran och förståelse av valpen.

Kursen vänder sig till valpar 2-8 månader. Valpen måste vara fullt vaccinerad innan kursstart.

Innehåll & mål

Vi tränar grundläggande vardagslydnad så som inkallning, förbudsord, varsågod, sitt, ligg etc. Vi gör kontaktövningar och hittar ett belöningssystem som passar dig och din valp. Målet är att du och din hund ska fungera bra tillsammans och få en så bra första start ihop som möjligt. Vi fokuserar på kontakt och positivt ledarskap.

Kursens upplägg

Vi kommer träffas fem måndagar kl 18:00-20.15 och första tillfället är teori utan hund. Övriga tillfällen ses vi på olika platser runt i Umeå.

Inga förkunskaper krävs.

Kursledare: Emmy Holmlund

Emmy är instruktör, hon har för närvarande nio egna hundar, av raserna saluki,  whippet, chinese crested dog och xoloitzcuintle. Emmy har haft hunduppfödning i mindre skala sedan 2003.

Emmy är engagerad i utställningssammanhang och har ett tävlingsförflutet som lydnadsförare, men har även ett stort intresse i rallylydnad och viltspår, noseworking och lure coursing.

Det du själv ska ha med dig

Ha ett bra koppel och halsband. Ha även med belöning till hunden.
De pass vi kommer vistas utomhus, se till att klä dig varmt för vi tränar även i snö, regn och rusk. Om din hund är känslig för att bli blöt och kall, skaffa den ett ordentligt täcke som skyddar.

Ta med dig fika om du behöver fylla på med energi under kursen!
Din hund ska vara frisk när den kommer till kursen och ska vara försedd med de vaccinationer som krävs enligt Svenska kennelklubbens rekommendationer.

Det är en deltagare / hund som gäller. Det är heller inte möjligt att som deltagare komma med mer än en hund.

Alla startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad.

Vid frågor kontakta:

Emmy Holmlund: tel: 076 327 27 70 eller emmy.holmlund@medborgarskolan.se