21 Maj 2024
Tis, Tors

4 DAGARS INTENSIVKURS

OM KURSEN
Kursen kommer gå igenom alla delar som behövs för att uppnå goda resultat inom vokalproduktion. Kursupplägget är anpassat för elever som har en grundläggande kunskap inom specifik DAW och riktar sig främst till produktion inom populärmusik. Lektionerna är utformade för att eleverna ska få en röd tråd inom begreppet vokalproduktion och vägledas igenom alla dess delar. Tillsammans med instruktören, som visar färdiga vokalproduktioner under kursens gång och hur dessa har gjorts, är kursens mål att eleven skall få en verklighetstrogen uppfattning om hantverket och dess process.

LEKTION 1 - GRUNDER VOKALPRODUKTION / INSPELNING
Under denna lektion kommer vi att ha en workshop i hur man spelar in vokaler. Vad som behövs för att spela in röst? Hur en mikrofon fungerar samt vad som är viktigt att tänka på. Vi kommer gå igenom hur programmets verktyg kan användas på bästa sätt för att uppnå professionella resultat.

LEKTION 2 - AUDIOEDITERING OCH PITCHVERKTYG
Den här lektionen går ut på att klippa, editera och pitcha vokalerna som spelades in i föregående lektion. Vad som behövs för att få ett bra resultat samt hur man går tillväga för att på bästa sätt få ut en hög kvalitativ vokal genom att ”compa” ihop flera olika tagningar. Vi kommer även gå igenom olika typer av pitchverktyg för att sätta tonen/sound på vokalen. Instruktören kommer även gå igenom hur volymjusteringar och att ”nudgea” leadvokalen kan skapa ett
ännu bättre slutresultat.

LEKTION 3 - GRUNDER VOKALMIX
Lektionen kommer att gå ut på att färdigställa den påbörjade Lead-vokalen. Eleven kommer få verktygen till att kunna mixa och sluteditera sina inspelningar. Vad som är bra att tänka på och hur man snabbt går till väga för att uppnå färdiga resultat. Lektionen kommer även ge en förberedande introduktion inför sista lektionen där instruktören kommer att gå igenom en fullskaligt vokalproduktion med dubbar och stämmor.

LEKTION 4 - VOKALARRANGEMANG
Under den avslutande lektionen skall eleven få en inblick i hur stämmor och dubbar anpassas till leadvokalen. Instruktören kommer gå igenom hur man hittar bra dubbar/stämmor och hur dessa kan ”nudgeas” för att få perfekt timing och rytm mot leadvokalen. Lektionen kommer även ge en överblick i hur adderande vokaler kan mixas för att få ett stort och modern vokalsound, samt hur hela vokalpaketet i slutändan mixas ihop till en vokalbuss i produktionen.

OBS! Alla deltagare skall ha med sig egen dator.

Kursen är gratis, men om man ej närvarar på någon träff debiteras man 100kr.

Kursen innefattar 4 träffar vi ses på tisdagar och torsdagar 19:45-22:00 på Assessorsgatan 14. Start 21 Maj

Kursdatum:

21 Maj