Helsingborg
17 Maj 2024
Dag
865 kr

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Välkommen till det koreanska kökets förtrollande värld! På denna workshop i matlagning lär du känna autentisk koreansk matkonst. Den präglas av djupa, harmoniska smaker med rätter som Kimchi, Bibimbap, Mandu och olika nudelrätter. Fermentering en vanlig och väldigt hälsosam tillagningsmetod i Korea.

På denna workshop får du en inblick i de rika smakerna, de färgglada rätterna och den kulturella betydelsen av koreansk kulinarisk konst. Workshopen ger prov på koreanska råvaror, tillagningsmetoder och serveringstekniker och blir en inspiration till att laga koreanska rätter i ditt eget kök.

Koreansk mat kännetecknas av harmoniska smaker och en betoning på balans och hälsa. Bland matlagningsteknikerna finns grillning, kokning, wokning och stuvning. I koreansk mat finns fermenterade ingredienser som kimchi, sojabönspasta och röd paprikapasta, något som inte bara ger unika smaker utan också många hälsofördelar.

På workshopen kommer vi att tillaga en traditionellt koreansk måltid. Traditionella koreanska rätter är till exempel Bulgogi (marinerat och grillat kött), Kimchi-jjigae (stuvning med kimchi), Doenjang-jjigae, Gimbap, Kimchi Bokkeumbap, Bibimbap, Sundubu-Jjigae, Bindaetteok, Mandu, Tteokbokki, Dakkochi. Nudelrätter är vanliga, Japchae, Bibim-myeon, Janchi-guksu, Bokum-myun för att nämna några.

Om workshopen
Kursledaren presenterar kvällens meny och alla deltar praktiskt i matlagningen med hjälp av kursledarens instruktioner. Vi hjälps åt med dukning och annat i köket både före och efter måltiden. Vi smakar det vi lagat under kvällen och äter tillsammans. Kursledaren berättar också om rätternas ursprung och olika måltidstraditioner.
Matlagningsgruppen är begränsad, max 8 deltagare.

För vem
Inga förkunskaper krävs. Workshopen är lämplig från ca 15 års ålder.

Kursmaterial och tillkommande kostnader
Kostnad för matvaror ingår avgiften, inga tillkommande kostnader.
Recept delas ut på plats.

Bra att veta
Köksförkläden finns att låna.

Ev födointolerans/allergi meddelas senast en (1) vecka före kursstart. Vi försöker att förbereda alternativ men kan inte utlova fullt ut anpassad meny.

Kursledare
Jenny Lee. Våra kursledare har relevanta kunskaper och genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs, anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Anmälan
OBS! Ta del av köpvillkoren innan du anmäler dig - anmälan är bindande. Välj gärna "Medborgarskolan faktura" som betalningsalternativ.

Bokningsbekräftelsen som du får direkt efter anmälan betyder att din anmälan har tagits emot, men det startdatum som anges där är preliminärt tills kursen blivit startklar.

Kallelse/Faktura kommer per mail med definitivt datum, plats, tidpunkt och annan viktig information som portkod med mera.

Invänta alltid kallelse innan du går till kurslokalen!

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg