Helsingborg
Ledare
Gyanashakti Nicola Birch
1 075 kr

Kurserna i Yoga och meditation har ett rikt innehåll av fysisk yoga, andningsövningar, djupavspänning och koncentrationsmetoder. Därför varar klasserna i hela två timmar och ger dig de bästa förutsättningarna för att falla helt till ro.

Vi börjar med lätta spänningsfrigörande övningar som smidiggör och stimulerar hela kroppen. Sedan följer övningar som speciellt stärker rygg och balans – och slutligen gör vi de djupgående klassiska ställningarna. I kursen ingår även ögonövningar, som har en vitaliserande effekt på synen och stärker koncentrationen. Kursen är ett förlopp. Varje yogaprogram har en verkan i sig – men är även en förberedelse inför nästa lektion.

ANDNINGSÖVNINGAR
Höjer din energinivå. De utförs efter yogaställningar och före avspänning och meditation. När de används regelbundet förbättras balansen mellan hjärnhalvorna. Mentala spänningar löses upp och du kan släppa tillstånd som stress och depression. Härmed stärks din koncentration och handlingskraft.

YOGA NIDRA
Meditativ djupavspänning som medvetandegör och avspänner både din kropp och ditt sinne. Du ligger helt stilla på rygg och följer en metod som läraren vägleder. Vid regelbundet bruk av Yoga Nidra blir det lättare att slappna av i vardagen och sömnkvaliteten förbättras.

TRATAK
Tratak (koncentration på ett stearinljus) tränar förmågan att avspänt hålla uppmärksamheten vid en sak. Tratak löser upp spänningar kring ögonen och gör det lättare att visualisera.

MEDITATION
Du lär dig dig Returning®, som är en enkel variant av meditationen Inre Stillhet och de första stegen av meditationen Energins Källa®.

FÖR VEM?
Kursen riktar sig till nybörjare och du behöver inga förkunskaper.
Men även för dig som kanske har yogat förut men som behöver en gedigen grund för att sen gå vidare till fortsättningsnivån.

KURSLEDARE
Gyanashakti har undervisat yoga sedan 1998 - först I Sverige, sedan några år i Oslo, och dom senaste 12 åren undervisade hon i London. I våras flyttade hon tillbaka till Skandinavien, och undervisar med bas i Köpenhamn. Gyanashakti har undervisat i många olika sammanhang, både yoga för enskilda och yoga i grupp, yoga för seniorer, för gravida och för barn. Innan Gyanashakti började sin yogakarriär, arbetade hon som sjukgymnast.

BRA ATT VETA
Använd löst sittande kläder och ta med egen yogamatta och filt om du har. (det finns att låna i lokalen också)
För största utbyte av kursen, ät inte en större måltid 2-3 timmar före klassen.
För allas trevnad ber vi dig att undvika parfym och parfymerade kroppsvårdsprodukter samt att ha mobilen avstängd.

Rabatterat pris, 20%, för heltidsstuderande, arbetslös och pensionär. Ev rabattorsak anges vid anmälan. Giltigt intyg skall uppvisas.
Kursavgiften går att dela upp på två el tre månader utan extra kostnad.
Om någon klass, mot förmodan, blir inställd kommer vi i stället förlänga kursen med samma antal tillfällen.

ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!

Betala in kursavgiften och kontakta oss efteråt på: 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto som du kan lämna till din arbetsgivare.

Epassi:
Anmäl dig till kursen som vanligt och skriv i meddelanderutan att du betalar genom epassi. Välj betalningsmetod: Medborgarskolan faktura
Via Epassis (app/hemsida) väljer du det belopp du vill använda hos Medborgarskolan, beroende på hur mycket du har din pott.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg