Tillbaka till Yoga

Yoga

  • Du tränar upp din förmåga att fokusera
  • Sömnen och din mentala energi kan förbättras
  • Din kroppsmedvetenhet ökar och du blir mer rörlig och smidig

YOGA
Ordet Yoga betyder enhet och har utövats i Västvärlden sedan 1800-talet, men de historiska bevisen kan härledas tillbaka till 2.500 f. Kr.
Man kan träna Yoga av många olika skäl, vissa gör det för att bli starkare, minska stress och få bättre kroppshållning, andra för att få sänkt blodtryck, bättre kondition och balans.
Oavsett skäl så skapar Yoga balans i hela individen, Yoga gör livet vackrare och skapar motvikt till en stressad vardag!
Du blir genom yogan mer medveten om din kropp, dina tankar och dina känslor!

INNEHÅLL
Virya är sanskrit och betyder entusiasm, energi eller kraft, och detta är även tanken med viryayogan - yoga som är välgörande, stärkande och lekfull!
Kursen kommer att gå igenom grunderna inom viryayoga. Syftet är att lära sig yoga på ett säkert och roligt vis, och samtidigt få en bättre kroppskännedom. Fokus kommer att vara på asanas - yogapositioner, och att koppla samman andningen med dessa. Varje tillfälle avslutas med en längre avslappning.
Viryayoga är en dynamisk yogaform med fokus på biomekanik, och genom systematiskt komponerade klasser erbjuds en utmanande och rolig yogaträning.
Varje klass kopplas samman med ett filosofiskt tema som även ger sinnet något att klura på.


UPPLÄGG
Vi börjar med att landa i kroppen, hitta andningen och väcka sinnet genom dagens tankekorn. Därefter presenteras de fysiska positionerna,
Vi börjar med mjukare övningar, andning och balans. Allt eftersom du kan mer och mer läggs andra övningar till. Kursledaren kommer gå runt och justera deltagarnas rörelser, men i yogan utgår man alltid från sig själv, sin egen kropp och vad den klarar av!
En viryaklass innehåller alltid tio delar;
1. Uppvärmning
2. Solhälsningar
3. Stående positioner
4. Balanser
5. Armbalanser och magstärkande positioner
6. Höftöppnare
7. Bakåtböjningar
8. Framåtfällningar
9. Avslutande positioner
10. Avslappning
Varje position bygger vidare på den förra, för att på så sätt stärka och förbereda kroppen inför nästa position.

FÖRKUNSKAPER
Denna kurs riktar sig till dig är nybörjare i yoga, eller har yogat litegrann tidigare.

KURSLEDARE
Katarina började med yoga 2008, nyfiken på vad yoga kunde erbjuda både kropp och själ. Med tiden blev intresset större, och Katarina har provat flera olika yogastilar och tränat yoga för flertalet lärare där hon fått med sig mycket inspiration och erfarenhet. Intresset för yoga tar henne ständigt tillbaka till yogans hemland, Indien. Den yogaform som Katarina fastnat för är viryayoga, som hon är utbildad lärare inom.

KURSMATERIAL
Ta med dig egen yogamatta och en filt. Ta på dig sköna och bekväma kläder träningskläder. Att vara barfota rekommenderas.

BRA ATT VETA
Deltagarantalet är begränsat. Undvik att äta ett större mål nära inpå klassen, samt att dricka stora mängder vätska precis före.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse per post eller telefon före kursstart.

Friskvårdspeng eller Friskvårdskuponger/Friskvårdscheckar kan användas på denna kurs.

Anmälan

  • Kurslokal: Atelje Hjo, Sveavägen 22, HJO (Karta)
  • Ledare: Katarina Eklund
  • Start: den 4 oktober 2016
  • Dag och tid: Tisdag 18:30-20:00
  • Kurstimmar: 16
  • Tillfällen: 8
  • Kursnummer: 73252
  • Pris: 1050 kr

Fullsatt

Atelje Hjo HJO

Sveavägen 22, 54432 HJO
Telefon: 0500-48 25 15

Medborgarskolan Skövde
Södra Trängallén 2A
54146 SKÖVDE

0500-48 25 15
skovde@medborgarskolan.se

Kontakta Medborgarskolan Hjo

Det går ofta bra att hoppa på i efterhand - ring oss!

0500-48 25 15

Lokalkontor i Region Väst

Se Måns Möllers varma föreläsning i höst!

Läs mer & boka biljett

Anmäl dig till Tonys Irvings dansklass och/eller föreläsning!

Läs mer & anmäl dig

Vi hjälper dig att knyta nya kontakter med arbetsgivare, hitta dolda jobb och vässa ditt jobbsök — utifrån dina behov. Tillsammans når vi längre.

Stöd och matchning