Tillbaka till Friskvård

Stresshanteringsyoga, nivå 3 (sommarkurs)

  • Kom i bättre form
  • Förebygg ohälsa

Bryt stressade mönster och satsa på dig själv. Gå ner i varv, få mer energi och ork på dagarna samt få en bättre sömn. Allt görs i ett lugnt tempo. Nervsystemet stärks vilket gör att vi har möjlighet att hantera stress bättre i olika situationer. Hathayoga är en meditativ och grundläggande yoga med påbyggnad Stresshanteringsyoga.

INNEHÅLL
I den här kursen fördjupar vi oss ännu mer i den mentala delen av yoga. Hur vi mentalt kan påverka oss själva att må bättre. Vi går djupare in i ställningar vilket ger starkare effekter. Yoga skapar balans i kroppens energisystem och reducerar stress. Vi tränar på avspänningsteknik, lugnande andningsövningar, ställningar, guidade avslappningsövningar och en längre avslappning. Yogan hjälper på detta vis till att förebygga, hantera och återhämta oss snabbare från stress. Yogan reducerar stress genom att bl a påverka det autonoma nervsystemet vilket gör att blodtryck o puls sjunker samtidigt som stresshormonerna minskar.

UPPLÄGG
Kursen går under vecka 30-34. Varje kurstillfälle börjar med avspänningsteknik därefter följer andningsövningar, fysiska ställningar med en lite längre avslappning och därefter guidade avslappningsövningar. Som avslutning har vi en längre avslappning.

FÖRKUNSKAPER
Du bör ha gått Stresshanteringsyoga nivå 2 för att kunna tillgodogöra dig de nya kunskaperna. Alla kan träna yoga oberoende av ålder och hälsotillstånd eftersom yoga anpassas till den enskilda personen. Du utgår alltid från dina egna förutsättningar och det får aldrig göra ont. Vid graviditet däremot är det många övningar som inte är lämpliga att utföra utan vi rekommenderar kurs i gravidyoga.

KURSLEDARE
Ulla Dyrssen är Internationellt Certifierad Yogalärare i Hathayoga och utbildad på ett ashram i Frankrike genom Sivananda Yoga Vedanta Center, världens största yogaorganisation och därmed certifierad av Yoga Alliance, USA. Ulla är även utbildad i "Yoga and Stressmanagement" på samma ställe i Frankrike. Ulla har utövat Hathayoga sedan 2004, har fortbildat sig kontinuerligt och har även praktiserat Ashtangayoga och Kundaliniyoga samt avancerad meditation. Ulla har undervisat på Medborgarskolan sedan 2007.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

KURSMATERIAL
Mjuk ledig klädsel och barfota rekommenderas. Medtag en fast kudde att sitta på och en filt. Yogamatta finns att låna.

BRA ATT VETA
Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca en vecka före kursstart.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com.

Vill du delbetala kursen? Kontakta ditt lokalkontor för mer information.

Friskvårdsbidrag eller friskvårdskuponger/-checkar från Min Friskvård eller ActiWay kan användas på denna kurs.

Anmälan

Det går ofta bra att hoppa på i efterhand - ring oss!

0520-301 20

Lokalkontor i Region Väst

Vi hjälper dig att knyta nya kontakter med arbetsgivare, hitta dolda jobb och vässa ditt jobbsök — utifrån dina behov. Tillsammans når vi längre.

Stöd och matchning

Söker du nytt jobb? Se våra lediga tjänster.

Se aktuella lediga jobb på Medborgarskolan

Dela med dig av ditt intresse och utvecklas tillsammans med andra.

Så kan du bli kursledare