Tillbaka till Friskvård

Yoga-Mindfulness med gongavslappning, nivå 2

  • Kom i bättre form
  • Förebygg ohälsa

Yoga är ett system där man genom fysiska kroppsställningar, andningsövningar, avslappning samt koncentrations- och meditationstekniker skapar balans mellan kropp och själ. Genom att kombinera yogarörelser med mindfulness lär vi oss att bli medvetet närvarande i nuet, något som kan hjälpa oss att hantera och förhålla oss till stress, kroppsliga besvär och allt det vi möter i vår vardag.

INNEHÅLL
Yoga-mindfulness grundar sig på sanatanayoga, den ursprungliga yogan, som syftar till att stilla och bemästra sinnet. Fokus här är alltså inte att träna kroppen utan sinnet. Viktiga komponenter är att träna närvaro, uppmärksamhet och att lyssna på kroppen. Vi arbetar med ett par olika tekniker, andningsövningar, meditationsövningar och långsamma rörelser där vi tränar oss att vara närvarande i nuet. Övningarnas syfte är att minska stress och ge oss ett ökat välbefinnande och ökad kreativitet. Vid minst hälften av tillfällena kommer passet att avslutas med en 20-30 minuter lång gongavslappning. Gongen är ett uråldrigt instrument som sägs ha helande effekt på människokroppen. Gongen hjälper oss att komma djupt ner i avslappning och till slut låta sinnet släppa taget vilket innebär att vi hamnar i meditation.

UPPLÄGG
Första kurstillfället är lugnt, vartefter vi bygger på alltefter förmåga.

FÖRKUNSKAPER
Denna kurs riktar sig till dig som tidigare provat någon form av yoga. Rörelserna anpassas individuellt så du måste absolut inte vara rörlig men du behöver kunna sitta på golvet i någon form av meditationsställning. Du behöver också kunna ta dig upp och ned från golvet utan problem. Det är även bra om du har någon erfarenhet av meditation.

KURSLEDARE
Helen var med om en bilolycka 1995 som förändrade hennes liv. För att klara av att leva med smärta började hon prova olika metoder. Meditation har hon praktiserat regelbundet sedan dess och yoga började hon med några år senare. Hon är yoga-mindfulnessinstruktör utbildad hos Growth Health & Care 2013 och är internationellt diplomerad kundaliniyogalärare sedan 2008. Hon går just nu Gong Master utbildning steg 1 på The Gong Academy Sweden.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

KURSMATERIAL
Mjuk ledig klädsel och barfota rekommenderas. Medtag en fast kudde att sitta på, filt och yogamatta/liggunderlag. Vi rekommenderar boken Yoga-Mindfulness 12 lektioner steg för steg av Bikash Acharya och den kan köpas på bl a www.bokus.com. Vi kommer att arbeta med rörelser huvudsakligen från kapitel 6-12 i denna bok. Har du boken är det enkelt för dig att fortsätta göra övningarna hemma.

BRA ATT VETA
Dusch och omklädningsrum finns

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca en vecka före kursstart.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % på www.bokus.com och 10 % rabatt på böcker, papper- och kontorsvaror i Akademibokhandelns alla butiker.

Vill du delbetala kursen? Kontakta ditt lokalkontor för mer information.

Friskvårdsbidrag eller friskvårdskuponger/-checkar från Min Friskvård eller ActiWay kan användas på denna kurs.

Anmälan

Det går ofta bra att hoppa på i efterhand - ring oss!

0521-682 40

Lokalkontor i Region Väst

Någonstans i vårens kursutbud finns en kurs som är för bra för att vara sann, lite för knäpp, lite för udda. Kan du hitta den?

Tävla om 5 st presentkort á 1 500 kr!

Vi hjälper dig att knyta nya kontakter med arbetsgivare, hitta dolda jobb och vässa ditt jobbsök — utifrån dina behov. Tillsammans når vi längre.

Stöd och matchning

Dela med dig av ditt intresse och utvecklas tillsammans med andra.

Så kan du bli kursledare