Tillbaka till Dans

Seniorgympa

  • Träna smidighet och taktkänsla
  • Få bättre kroppskontroll
  • Ha roligt

I takt med att vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans för att undvika fall och skador och dessa tre delar jobbar vi med i gympan. Inte bara hjälper en förbättrad balans dig att undvika fall som leder till skador, skelettet skyddas även bättre genom att det stärks upp samtidigt som den muskulära styrkan ökar. Med hjälp av en regelbunden fysisk aktivitet kan du lindra, såväl som förebygga skador och åldersrelaterade sjukdomar.
Träning gör dessutom din kropp mer flexibel, ger bättre sömn, ökad livsglädje, är gynnsamt för hjärta och blodtryck. Den förbättrar även andningen, balanserar humöret och kan motverka depression.
Vi tränar också koordinationen som är viktig och alla arbetar efter sina förutsättningar.


Enkla rörelser till musik från 50-talet och framåt.

INNEHÅLL
Rörelserna är anpassade för seniorer (inga hopp osv.)

FÖRKUNSKAPER
Det krävs inga förkunskaper, alla utgår från sin egen förmåga.

LEDARE
Susanne Jonsson är utbildad leg fysioterapeut sedan 1995 och också dipl. massör sedan 1994.
Hon är certifierad yogalärare och för närvarande är hon deltidssjukskriven för stress och utmattning och det är tack vare
yogan som hon har kommit på benen igen och mår bra idag. Yogan har hjälpt till att släppa på muskelspänningar och
hjälpt henne att få lugn i sinnet.


BRA ATT VETA
Det går bra att hoppa in på kursen efter kursstart

Anmälan

Som student får du 20 % rabatt på alla kurser om du har student-
kort för universitet eller högskola.

Söker du nytt jobb? Se våra lediga tjänster.

Se aktuella lediga jobb på Medborgarskolan

Dela med dig av ditt intresse och utvecklas tillsammans med andra.

Så kan du bli kursledare