Inför din distanskurs

Här hittar du som ska delta i en distanskurs på Medborgarskolan lite tips på vad du behöver tänka på inför kursen samt guider till de vanligaste digitala plattformarna.

För att delta i ett videomöte eller distanskurs behöver du förbereda lite annorlunda än inför ett fysiskt möte – för bästa möjliga upplevelse.

Tekniska förutsättningar

Detta behöver du ha för att kunna delta i en kurs eller ett möte på distans.

Dator, surfplatta eller mobil med kamera och mikrofon
Till vissa kurser kan dator eller surfplatta vara att föredra, men i de flesta fall fungerar det även bra med mobil. Tänk bara på att ha en stadig och fast placering i ögonhöjd som förenklar för dig och den som tittar.

Internetanslutning
En bra internetuppkoppling är en förutsättning för bra videomöten. Om du använder surfplatta eller mobil är det bra om du är uppkopplad på ett trådlöst nätverk (wifi).

E-postadress eller mobilnummer
Du behöver en e-postadress eller ett mobilnummer för att kunna ta emot mötesinbjudan och möteslänk.

Förberedelser inför kursen

Testa möteslänken och ladda ner programvara om det behövs. (Emellanåt kan det vara bra att försäkra dig om att du har uppdaterade versioner av de appar/program du använder. De flesta program brukar dock påminna om uppdatering när det finns någon ny tillgänglig.)

Kolla ljud och bild och planera hur du ska sitta för att du och övriga deltagare ska få en bra upplevelse.

Ljud

Använd gärna hörlurar eller headset för att höras bra och undvika att andra ljud från rummet stör dig och övriga. (Det går för det mesta bra utan, så länge du inte har andra ljud runtom som distraherar.)

Ofta är kvaliteten på datorns inbyggda kamera tillräcklig.

Anpassa ljuset i förväg så att det faller som du vill och att du syns bra. Tänk på att undvika motljus – de andra ser dig då bara som en mörk siluett.

Försök undvika en konstig kameravinkel. Placera gärna datorn/mobilen så att andra ser dig i ögonhöjd. Ibland kan ett stativ eller liknande hjälpa.

Anpassa din miljö så att du har en lämplig bakgrund. Sätt på kameran och kolla hur det ser ut. (Kolla gärna också hur ditt skrivbord på datorn ser ut och att du har eventuella dokument redo, om du behöver dela din skärm under kursen.)

Några enkla regler under kursen

• Anslut gärna några minuter före kursstart så du hinner testa att ljud och bild fungerar.
  • Använd ditt fullständiga namn när du loggar in så att både mötesledare och andra deltagare tydligt ser vem du är.
  • Ta för vana att ha ljudet avstängt. Stänger av gör du genom att klicka på mikrofonen (ikonen blir då röd med ett streck tvärsöver). Omedvetna bakgrundsljud kan annars distrahera och störa mötet.
  • Ha gärna kameran påslagen. Det gör att mötet känns mer aktivt och levande och du uppfattas som mer närvarande. (Har du ett långsamt internet, eller om ni är många som delar på en internetförbindelse, kan det ibland hjälpa att stänga av kameran.)
  • Har du en fråga eller vill du säga något? Räck upp handen via funktionsknappen, om det finns en sådan. När mötesledaren ger dig ordet, sätt på ljudet och ställ din fråga. När du har pratat klart, stäng av ljudet igen.

Guider

Här hittar du guider till våra vanligaste digitala plattformar samt FAQ (vanliga frågor och svar) för respektive plattform.

Eftersom de olika programmen uppdateras med ljusets hastighet kan vi ibland hamna i bakvattnet, men hittar du något som inte stämmer och som vi borde ändra så mejla gärna till sofi.johansson@medborgarskolan.se.

Lifesize

Guide Lifesize

FAQ Lifesize (på engelska)

Guide Teams