Bokbinderi – en uppskattad hantverksform

Bokbinderi är en gammal konstform och ett hantverk som kräver både tekniskt kunnande och ett konstnärligt öga. Möt Malena Bergroth som håller studiecirklar i denna spännande hantverksform.

Bokbinderi innefattar att skapa helt nya anteckningsböcker, att binda in häftade böcker och att laga böcker som gått sänder. Teknikerna kan även användas för att bygga dokumentmappar, lådor, askar och liknande. Malena Bergroth har hållit på med bokbinderi sedan 1990-talet. Hon förkovrar sig genom att studera bokbinderi på folkhögskola. Sedan några år tillbaka ansvarar hon för en studiecirkel på Medborgarskolan i Västerås.

- Jag är en stor bokälskare, och tycker om att hitta ”själen” i en bok för att sedan välja form och mönster som framhäver det. Omslaget till en bok är inte en fullständig innehållsdeklaration, men det får gärna finnas en koppling mellan innehållet och utseendet. Till boken ”Snäcksamlarna” har jag använt ett papper som kallas bukettmarmorerat, men jag tycker att ”buketterna” påminner om snäckor. Jag binder också böcker med blanka sidor som anteckningsböcker och dagböcker, där kreativiteten kan få fullt utlopp och jag testar olika kombinationer av färger, mönster och material till pärmar och papper, berättar Malena.

Malena Bergroth leder studiecirklar i bokbinderi.
Kursledare Malena Bergroth med böcker i famnen.

Lätt att starta studiecirkel

En studiecirkel består av minst tre personer, som träffas på bestämda tider för att lära sig mer om ett gemensamt intresse. I Malenas bokbindericirkel är alla välkomna och hit kan deltagare komma, både erfarna och nybörjare. Studiecirkeln äger rum i en verkstad som drivs av Västerås bokbindargille, en ideell förening som funnits sedan 1980-talet. Här finns alla möjliga verktyg och material som behövs för att binda in böcker.

- Vi går igenom grundläggande tekniker och material, men har också teman med modernare bokbinderi och nya tekniker. När man lärt sig grunderna och vill hitta sin egen stil och inriktning fungerar studiecirkeln som en verkstad med handledning i olika moment, berättar Malena.

Det finns olika tekniker inom bokbinderi.
Kurs i bokbinderi på Medborgarskolan.

Deltagare fascineras av bokbandens historia

Pia Letalick Rinaldi har provat bokbinderi. Hon jobbar till vardags som bibliotekarie och arbetar med böcker som har många år på nacken. Många böcker bär en anrik historia, ända tillbaka till 1400-talet.

- Varje bokband är unikt – riktiga konstverk – och varje land och epok har sin speciella stil. Bokbandens historia har alltid fascinerat mig och på så vis väcktes mitt intresse att själv prova på detta fantastiska hantverk.

Pia fortsätter:

- Det finns oändligt många sätt att binda in en bok på och jag är ständigt nyfiken på att lära mig mer om de många arbetsmomenten som krävs innan bokbandet är färdigt. Att gå en kurs i bokbinderi är att genom hantverket vara här och nu i studiecirkelns trevliga gemenskap. I bokbinderiet blandas kreativitet med skapande samt precision. Känslan att ge nytt liv till en älskad bok genom ett egenhändigt tillverkat bokband måste upplevas!

Vackra inbundna anteckningsböcker.
Böcker på bokbinderikurs.

Är du intresserad?

För mer information om nästa tillfälle att vara med på en studiecirkel i bokbinderi och hur undervisningen bedrivs i pandemitider, kontakta Camilla Petterson, verksamhetsansvarig