På jakt efter en hållbar framtid

Blodtörstiga och skjutgalna män eller en hobby för överklassen. Det är den stereotypa bilden av jakt som Lotta-Karin Almgren ofta möter. Själv är hon vegetarianen som blivit köttätare och drivs av en stor passion för natur- och hållbarhetsfrågor med målet att bli självförsörjande.

Lotta-Karin Almgren var under flera år vegetarian. Men efter att ha fött sitt andra barn kollapsade plötsligt kroppen. Tester visade att hon led av svår näringsbrist och att hennes kropp inte tog upp det vegetabiliska proteinet.

– Jag började då äta kyckling och dricka buljong och märkte en stor skillnad i min kropp och hjärna, säger hon.

Till vardags är hon djupt engagerad i miljö- och hållbarhetsfrågor och driver en egen ekologisk livsmedelsbutik på Österlen. Familjen odlar också mycket av sin egen mat i form av frukt och grönsaker. Kött inhandlas bara av lokala producenter.

– Jag vill veta var min mat kommer ifrån och inte stötta den industriella köttindustrin som skapar stress och lidande för djuren. Det är vidrigt. Jakt handlar bara om att ta av överskottet och att skapa balans i naturen.

Lotta-Karin Almgren 2, Region SYD

Tacksamhet och respekt

Lotta-Karin hade tänkt att läsa till jägare på egen hand men fick då tipset om Medborgarskolans Jägarexamen. Nu läser hon kursen i Ystad och blir färdig till våren.

– Jag har en kunnig lärare och bra diskussioner med mina klasskamrater. Det ger större förståelse för sammanhanget. Jag gillar särskilt att etik är en så stor del av kursen.

Som en känslig person är tanken på att döda sitt första djur inget som Lotta-Karin tar lätt på.

– Dagen då jag serverar mitt första viltkött kommer att ske med stor vördad inför djuret. Det är ett arv som jag vill skicka vidare till mina barn, så att de känner tacksamhet och respekt för jordens resurser.

Foto: Emil Malmborg