Bli lycklig med artificiell intelligens

Kursbeskrivning Plojkursen vt2020. Nu kan du äntligen skapa dig precis den framtid du själv önskar! Du opererar enkelt in en antenn i huvudet och blir en cyborg. Genom att skapa egna algoritmer kan du sedan med hjälp av artificiell intelligens leva lycklig i en värld där du är medelpunkten, alla tycker som du och allt går som du vill. Aktuellt, högteknologiskt och helt smärtfritt.

Innehåll

Vi börjar med att med hjälp av några simpla snitt och stygn operera in en antenn i närmsta kursdeltagares huvud. Vi går även igenom installation av elektroniskt öga för utbyggnad av övermänsklig syn samt fingermonterad laser, populära cyborgimplantat som du kan komplettera med längre fram. Du lär dig att ladda din antenn med valfria data genom att med tankens kraft rikta antennen åt det håll du vill. Antennen går också att ställas in manuellt om det skulle bli överbelastning i hjärnan. Vi demonstrerar hur du via en USB-anslutning i näsan och några bestämda fnysningar överför all information till din dator för att där jobba vidare med dina algoritmer.

Du lär dig att skapa algoritmer som genererar trivsamma nyhetsflöden, finansiell trygghet, snygg kropp, avundsvärda resor, middagar och talanger samt en rejäl dos politisk korrekthet – ja, helt enkelt ett perfekt filmstjärneliv, byggt på inlärda kommandon som driver lyckan i mål utan mänskliga tillkortakommanden. Med en enkel inställning i antennen publiceras allt på sociala medier och du kan bekvämt luta dig tillbaka med din mobil och bara njuta av dina likes och ditt vansinnigt lyckliga liv!

Då artificiell intelligens varken är kritisk eller kreativ, slipper du tänka på sånt tjafs. Vi visar istället hur du bygger en skön ekokammare där du kan isolera dig med en mjuk, beundrande kudde och en varm, bekräftande snuttefilt. Dina egna åsikter speglas tillbaka och du invaggas i falsk trygghet av din egen sexiga röst. Du kan effektivt koppla bort andras filterbubblor för att undvika konflikter och ifrågasättanden.

För vem

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Du kan dock ha viss nytta av att ha gått någon kurs i trumpska skolan för alternativa fakta.

Kursledare är Seven of Nine (född Annika Hansen), erfaren cyborg känd från Star Trek. Hon är speciellt tränad på att utveckla den egna viljan och identiteten, något som är högst användbart för blivande cyborger.

Medborgarskolans kursledare – i synnerhet cyborger – delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik och, inte minst, sina egensnickrade (och egensmickrande) algoritmer.

Kursmaterial

Egen antenn och eventuella extraminnen tas med till första kurstillfället. Kirurgiska instrument kan lånas på plats.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com.

Vad är artificiell intelligens (AI)?
Förmågan hos datorprogram och robotar att efterlikna människors naturliga intelligens, främst kognitiva funktioner såsom att lära sig av tidigare erfarenheter, förstå naturligt språk, lösa problem, planera och generalisera.

Vad är en algoritm?
En ändlig mängd otvetydiga instruktioner som löser ett problem. Används inom matematiken och datavetenskapen.