Hårklyveri

Rätt svar i plojkurstävlingen vt 2018 var Hårklyveri. Så här löd kursbeskrivningen: För dig som vill fördjupa dig i hårstråets fysiologiska och filosofiska uppbyggnad – ur ett analytiskt och subkulturellt perspektiv. Eller för dig som helt enkelt vill bli bättre på att hänga upp dig på onödiga detaljer, petitesser och andra saker som är pyttesmå, oviktiga och irrelevanta.

Innehåll och upplägg

Vi går igenom de vassaste verktygen (yxa, såg, rakblad, vass hyvel och vassare hyvel) och de vanligaste snittytorna (längden, tvären, höjden, bredden, snedden och vid behov även sniskan). Vi tränar på olika klyvtekniker och konsten att hantera rätt verktyg till rätt hår. Eller hål. Hål är extremt intressanta och oväsentliga.

Vi övar i grupp på att missa poängen och lägga fokus på fel saker. Med andra ord lär vi oss att sila mygg och svälja kameler. Därefter sorterar vi myggen efter frisyr (rakt, krulligt, hockey, tuppkam, flattop och svinrygg för sig), benar ut och finkammar dem.

Vi avslutar kursen med en debatt om påvens skägg, där vi diskuterar skäggstråets struktur och hur en påves strå skiljer sig från en biskops. Eller så vänder och vrider vi på någon annan struntsak. Diplom delas ut till dig som har missförstått hela kursen och lärt dig något helt ovidkommande, såsom exempelvis statistik.

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Dock är det en fördel om du tycker det är spännande med livets gåtor – såsom hål eller restskatt – och vill lära dig mer om abstrakta ting som exempelvis substantiv. Det betyder såklart inte att det är något fel på verb, även om de spanska ibland kan vara svåra att böja. För att inte tala om de tyska. De tyska verben måste man böja med locktång och snabbt doppa i permanentvätska, så de inte raknar innan man hunnit uttala dem.

Fördjupade kunskaper i operasång är dock ett krav, då vi kommer att sätta upp Barberaren i Sevilla. Eller som vi kommer att kalla den: Hårklyvaren i Söderhamn.

Kursledaren har skostorlek 40, illgrön-grå-beige ögon, kluvna hårtoppar och är extremt vass på att baka. Fast det beror förstås på hur man definierar vass.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

Kurslitteratur: Nationalencyklopedin samt partituret till Barberaren i Sevilla.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com. Det vill säga inte 5 % och inte heller 7 %. Men kanske 8 %? Nä.