Kosmoskod – inför rymdresan

Rätt svar i plojkurstävlingen vt 2019 var Kosmoskod. Så här löd kursbeskrivningen: Lär dig kommunicera med våra intergalaktiska grannar och lägg grunden till en begynnande relation med utomjordiska civilisationer! Hett och högaktuellt i rymdresornas era – priset för en flygstol till Mars ligger just nu på endast 10 miljarder dollar. Så sent som i höstas rapporterades dessutom om att Kepler-teleskopet har upptäckt ett skumt objekt som roterar runt stjärnan KIC 8462852.

Innehåll

Vi startar kursen med att gå igenom de mest basala och nasala fraserna, såsom nano-nano, go home, grundläggande tut-, pip-, surr- och klickljud samt de fem tonerna från Närkontakt av tredje graden.

Mellan kurstillfällena rekommenderar vi dig att öva på dina nyförvärvade språkfärdigheter hemma framför spegeln – iklädd våtdräkt, cyklop och snorkel. Det ger en mer naturtrogen känsla, dels för hur du kommer att uppfattas IRL och dels för hur du själv kommer att reagera öga mot öga med en alien. För att minska risken för plötslig framtida panik, får du även med dig några praktiska övningar i akut djupandning och akut självförtroende.

Vi avslutar kursen med en studieresa till rymdbasen Esrange utanför Kiruna, där vi testar våra nyvunna kunskaper och söker yttre kontakt med hjälp av lite kosmiskt skryt. Bland annat kommer vi att skicka ut serier med primtal och hugga ner träd i form av en rätvinklig triangel som visar att vi kan Pythagoras sats.

För vem

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Det är dock en fördel om du har ett stort röstomfång, gärna på ultraljudsnivå, och inte är rädd för grön slime. Bra också om du inte är flygrädd, då sannolikheten att framgångsrikt navigera ett asteroidfält är, som känt, en på tretusensjuhundratjugo.

Kursledare är protokolldroiden C-3PO, utbildad tolk och flytande i över sex miljoner former av kommunikation. Assisterande kursledare är R2-D2, beryktad astromekdroid.

Medborgarskolans kursledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial

Kurslitteratur: ET the Extra-Terrestrial av Kim Smith samt rymdoperatrilogin Revelation Space, Redemtion Ark och Absolution Gap av hårdscififörfattaren Alastair Reynolds.

Ta gärna med egen heliumgas.

Du kan även delta i kursen på distans via satellit.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com. Om du samtidigt förbinder dig att köpa en biljett till första färden till Mars (planerad till 2023) får du så mycket som 50 % rabatt på samtliga bokförvärv.