Mindtwerking

Rätt svar i plojkurstävlingen ht 2016 var Mindtwerking. Så här löd kursbeskrivningen: Nu kan du äntligen bli proffsdansare över en natt – bokstavligen! Kursen vänder sig till dig som alltid drömt om en danskarriär men aldrig haft tid. Eller talang. Med hjälp av din inlevelseförmåga, kan du nu genomföra dansdåd som världen aldrig förr skådat. Och aldrig heller kommer att skåda. Mindtwerking kan förstås utföras på alla slags dansgolv – eller inget alls – det enda du behöver göra är att blunda, känna rytmen och låta hjärnan studsa!

Innehåll och upplägg

Vi börjar med att gå igenom grundläggande dansteori och danshistoria, kikar på inspirerande filmklipp och värmer upp till lugn musik genom att ligga still och föreställa oss att vi går ner i brygga, spagat och split omväxlande. Vi skruvar sedan upp volymen, går in i trans och tränar på allt mer avancerade moves till farligare rytmer. När vi kommer ut igen efter ett mentalt skakande pass är vi fullfjädrade mindtwerkare.

Vi avslutar natten med att gå ut tillsammans och testa våra nyvunna kunskaper på stans svarta twerkingscener. Så svarta att det inte syns om du dansar med kropp eller sinne.

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Det är dock en fördel om du har vild fantasi, gärna twistad med en smula självförhävelse.

Kursledare

Robyn Rihanna Fenty, mer känd under artistnamnet Rihanna, är gästledare på denna masterclass. Hon kommer ursprungligen från Barbados och är grym på twerking. Vi följer henne på Twitter, ser på valda filmklipp på YouTube och föreställer oss att hon är på plats.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

Ta med trovärdiga danskläder. Glitter, fjädrar och andra dekorationer kan lånas på plats.

Bra att veta

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com.