Pajkastning

Rätt svar i plojkurstävlingen vt 2016 var Pajkastning. Så här löd kursbeskrivningen: Kursen vänder sig till dig som vill bli sämre på att lyssna på andras argument, träna upp din kastararm och bli bättre på att slänga käft och förnedra. Pajkastning tillhör vårt kulturarv och ingick även i de gamla hovnarrarnas roll. Att kasta bakverk kan med fördel användas under familjegräl, grannfejder, i clownnummer, på nöjesfält och på svensexor.

Innehåll och upplägg

Vi går igenom reglerna i pajkastning, som i grunden går ut på att ju fulare träffar desto högre poäng. Vi lär oss använda samma inlärda, tomma argument i olika röstlägen samtidigt som vi slänger anklagande blickar och sticker upp provocerande gester i ansiktet på varandra. Med hjälp av enkla recept får du kunskap om vilka ingredienser som gör ditt bakverk precis så kritiskt, illasmakande, kladdigt och svårt att tvätta bort som du vill – allt för att lättare kunna fälla din motståndare på ett tillräckligt oschysst vis. Vi tränar även på personliga angrepp på låg nivå, då man aldrig vet när behoven uppstår i en het debatt.

Vi avslutar med att avlägga pajkastarprov i sandlådan, där debatten ges alla möjligheter att urarta till fullt pajkrig. Tips: Hembakta tårtor och veganpajer har historiskt erövrat flest poäng.

Förkunskaper

Det är en fördel om du är redan idag är snar i din bedömning av andra och har viss erfarenhet av sandlådedebatter sedan tidigare, men det är inget måste. Du lär dig förbluffande snabbt de förutfattade meningar du behöver kunna utantill.

Vår kursledare Noël ”Tårtan” Godin är en belgisk föregångare i grenen. Hans organisation ”Patissiers sans Frontière” (franska för ”Konditorer utan gränser”) började tårta folk redan på 1970-talet. Godin har i sin tur utbildat många skickliga paj- och tårtkastare, kända både från tv- och torgdebatter.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

”Handbok i civil olydnad” av Per Herngren

www.so-rummet.se
www.arla.se/paj

Ta med eget förkläde.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com.

Vill du delbetala kursen? Ja, med all säkerhet. Och du har säkert goda argument. Du kommer såklart tycka att kursen suger, men kontakta för all del ditt lokalkontor för mer information.