Röstfiske

Rätt svar i plojkurstävlingen ht 2018 var Röstfiske. För dig som vill fördjupa dig i röstfiskets gäckande konst. Från och med i år gäller striktare regler, både för yrkes- och fritidsfiskare, för att ge det låga röstbeståndet en chans att återhämta sig. Den här kursen ger dig de bästa knepen för hur du skärper din charm, trimmar din trovärdighet, trasslar dig ur de tuffaste frågorna och förleder även de fulaste fiskarna att nappa på dina lockande rop.

Innehåll

Vi går igenom de effektivaste fiskeredskapen och dess användningsområden, såsom vass krok, finmaskad håv, tina utan flyktöppning, hal tunga och urvattnad retorik. Vi startar varje kurstillfälle med att smörja munlädren och värma upp läpparna med gymnastiska övningar.

Vi tränar i par på förtroendeingivande leenden, övertygande handslag och taktfasta upprepningar. Du lär dig att bekvämt slänga dig med tomma löften – till ackompanjemang av undflyende blickar och korsade fingrar – och skifta färg för att lättare smälta in och fritt röra dig i olika väljarvatten. Du får även värdefulla tips på bästa tandblekningen, slickaste kostymen och snofsigaste debattfrisyren.

Vi avslutar kursen med en gemensam valsafari, som vi förlägger till de gotländska vattnen kring Almedalen. Där ges du möjlighet att testa dina nyvunna fiskefärdigheter i de stora sammanhangen för att på sikt kunna håva in även de tyngsta tvivlarna.

För vem

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Det är dock en fördel om du har en lömsk läggning och saknar skrupler.

Donald ”Fishy” Duck är en känd, slipad politiker med lång erfarenhet av röstfiske och hur man gör sig själv valbar.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

Kurslitteratur: Avancerat röstfiske – teknik, strategi och drömhugg (Alexander Lucas)

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 50 % rabatt på Akademibokhandeln och Bokus. Eller ja. Vi jobbar på det.