Silverfiske

Rätt svar i plojkurstävlingen vt 2017 var Silverfiske. Så här löd kursbeskrivningen: Silverfiske är den nya fiskeflugan! Kursen är speciellt lämpad för dig som tycker att naturen är lite smutsig, lerig och stökig – och som föredrar att fiska i ditt eget badkar. Ett bra sätt att komma nära naturen utan att behöva gå utanför dörren.

Innehåll och upplägg

Första delen av kursen fokuserar vi på att lära känna silverfiskarna i deras naturliga miljö. Vi gör oss så små vi kan och kryper tyst och smidigt under badkar och andra trånga utrymmen i badrummet för att hitta och utforska silverfiskarnas stå- och lekplatser. Vi lär oss hur man lockar fram dem med speciella lockrop och hur vi tillagar bete av hud, hår, socker och klister.

I kursens andra del går vi igenom olika fångsttekniker och tillverkar, med mycket små medel, våra egna fiskeredskap. Vi tillämpar oftast ”catch and release” (fånga och släpp), men vi tar även upp grundläggande anatomi och lär oss att fjälla, filea och tillreda.

Vi avslutar kursen med att åka på temaresa och studiebesök till Riksarkivets bibliotek i Stockholm, där ett av Sveriges största silverfiskbestånd just nu härbärgerar. Där får vi chansen att testa traditionella och beprövade fisketekniker som snurrevad, bottentrål och den snart bortglömda sugrörstekniken.

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Det är dock en fördel om du tycker om djur och har bra syn och finmotorik.

Kursledare

Catrin Ifö är legendarisk silverfiskare och –domptör, utbildad vid Berkeleyuniversitet i Kalifornien och med lång erfarenhet i branschen.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

Ta med egen ficklampa och förstoringsglas. Övrigt material till fiskespön, håvar och nät ingår i kursavgiften.

Kursbok: Silverfisken av Sofia Rapp Johansson

Bra att veta

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com.