Transferens – ett klimatsmart sätt att färdas

Rätt svar i plojkurstävlingen ht 2019 var Transferens. Så här löd kursbeskrivningen: Nu kan du äntligen släppa flygskammen och ta semester var du vill i världen med gott samvete! Hett, högaktuellt och koldioxidneutralt – helt i hållbarhetens tecken. Transferens är en slags teleportation, dvs ett sätt att snabbt överföra eller förflytta sig från ett ställe till ett annat.

Hos oss lär du dig att med mentalt och fysiskt fokus, samt några användbara tekniska knep, transferera dig själv och önskat sällskap till valfri destination, utan någon som helst miljöpåverkan.

Innehåll

Kursen genomförs på distans, dvs du loggar in på en gemensam läroplattform där du tar del av instruktioner och övar sedan själv hemma. Vi börjar med att gå igenom grunderna i tyngdlös förflyttning och du leker fram lättheten i steget genom att hoppa virtuell hage. När du blir lite säkrare kan en graciös piruett, utan att störa koncentrationen, hjälpa till att få upp farten i starten. Bli inte rädd om du hör ett högt smällande ljud – det har att göra med det hastiga försvinnandet och all luft som omedelbart strömmar till – med övning blir du skickligare och lär dig snart att förflytta dig utan ljud.

För ett exakt porteringsresultat krävs en kvantmekanisk tvilling av den kapsel du startar i. Lämpligt är därför att arbeta i par med en studiekamrat i ungefär samma kroppsstorlek som du. Du lindar först in dig själv i gladpack, så att luftmotståndet blir minimalt. Kamma håret med gelé tätt intill skallen och gör ett hål under näsborrarna för att underlätta andningen. Ni övar sedan på att transferera er till varandra. Gladpackdräkten, föredragsvis av ekologisk plast, kan du smidigt återanvända vid nästa transferens.

För vem

Kursen vänder sig till dig som är ren nybörjare. Det är dock en fördel om du har ett äventyrligt sinne, då transferenstekniken fortfarande ger något osäkert resultat. Bra också om du inte är rädd för trånga utrymmen, då känslan vid transferens är som att pressas genom en tunn gummislang.

Kursledare är J T Kirk, professor i kvantfysik och flödesteknik på Hogwarts högskola och därtill djärv utforskare av mer alternativa transportmedel.

Medborgarskolans kursledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial

Du får allt instuderingsmaterial via läroplattformen. Du behöver dock själv införskaffa gladpack och hårgelé.

I samband med din anmälan kommer du att erhålla en viktig inloggningskod via mejl. Lär dig koden utantill och släng sedan mejlet, så att ingen kan interceptera eller störa dina transferensförsök. Risken är annars att du fastnar i datorn. Skulle detta ändå inträffa, kan du passa på att rumstera runt på www.bokus.com, där du får 6 % rabatt under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan.

Medborgarskolan som studieförbund erbjuder forum för folkbildande aktiviteter och uppmuntrar till dialog, interaktion och ny, miljövänlig vetenskap. Vi reserverar oss dock för misslyckade resultat och tar inte ansvar för, i det här fallet, intercepterad transferens.