Uppskattade ekonomiföreläsningar

När pandemin slog till, och förutsättningarna för att ses fysiskt förändrades, blev digitala föreläsningar ett alternativ för att ta del av kunskap. Lennart Sundstedts föreläsningar om ekonomi och aktier har lockat många deltagare.

Det var under civilingenjörsstudierna som intresset för ekonomi började växa sig större. En fråga Lennart intresserade sig särskilt mycket för var ”Hur kan man optimera sin studentkassa genom att spara, nyttja aktier och börsen för mer avkastning?” Och när sommarjobbet resulterade i att han fick pengar över, provade han att investera i aktier.

- I början gick det väldigt bra. När det sedan gick sämre trots att jag gjorde som tidigare insåg jag att jag inte kunde så mycket som jag trodde, berättar Lennart.

I dag är ekonomi en stor del av hans jobb, både till vardags och som kursledare på Medborgarskolan.

- Ekonomi är så brett, det är mycket som påverkar vår samhällsekonomi och ekonomin i sig får inverkan på hur vi agerar, säger Lennart.

- Det är matematik och siffror, men också beteenden både individuellt och tillsammans, vilket är spännande.

Ekonomiföreläsningar på distans

Sedan pandemin blev ett faktum har det diskuterats högt och lågt om ekonomi i media. Det ökade intresset, i samband med att de fysiska kurserna ställdes in, gav Lennart möjligheten att börja undervisa på distans. Genom kortare föreläsningar såväl som kvällskurser över fem tillfällen, har deltagarna lärt sig mer om aktier, börsen, vad man bör tänka på som nybörjare och hur man kan tänka när man vill investera hållbart.

- Jag tror att det har varit ett stort steg för den som deltar i undervisningen att delta på distans.

Trots att informationen i föreläsningarna är densamma, krävs det såklart en helt annan typ av förberedelser av oss ledare för att anpassa dem till distansundervisning, berättar Lennart och fortsätter:

- Det jag saknar mest med de fysiska kurserna är samtalen som blir i pauserna, när vi kliver ut från kursrummet och fikar. De små avbrotten som ger rum för öppna diskussioner och gemenskap på ett annat sätt än vad som blir digitalt. Men det har varit fantastiskt att hålla föreläsningar inför deltagare som kommer från Malmö i söder till Boden i norr. Det digitala öppnar upp för helt andra möjligheter att kunna delta.

Lennart Sundstedt.jpg
Lennart Sundstedt kursledare på Medborgarskolan Mälardalen.

Givande att utbyta erfarenheter

Lennart trivs som kursledare och kommer under våren att hålla fler kurser och föreläsningar.

- Det roligaste momentet som kursledare är att ge deltagarna aha-upplevelser, och även att kunna få ge den reaktionen tillbaka. Det är otroligt givande att byta erfarenheter med varandra, kanske extra roligt när unga är med på kurserna och föreläsningarna. Det är i ung ålder man har otroliga förutsättningar för att hitta möjligheter till att spara pengar, och sen resa, köpa bostad eller vad man än har för mål.

Avbrottet från statistik och siffror, den nödvändiga återhämningen, får Lennart av skidåkning. Han lyser upp när han berättar om adrenalinkickarna, att vara utomhus och hur han släpper fokus från allt annat.

- Det är tio av tio på en skala, säger han och ler. Sparande och förvaltning av pengar i all ära, men i slutändan är pengar ändå till för att användas, menar Lennart.

- Pengar i sig är ju en möjlighet för att förverkliga drömmar och skapa minnen.