Välkommen till Sveriges största mötesplats!

Vill du lära dig något nytt, skapa och utvecklas tillsammans med andra? Genom att starta en studiecirkel kan du fördjupa dig i ditt favoritintresse och få utlopp för ditt engagemang i nya former. Förena nytta med nöje genom samtal, workshops, föreläsningar och kulturevenemang.

Visste du att Sveriges tio studieförbund tillsammans formar rikets största mötesplats för kultur och bildning? Till oss söker sig människor som vill utvecklas som individer i en gemenskap med andra. Folkbildning uppstår när människor möts och lär av varandra och studiecirkeln är den Sverigeunika modellen som möjliggör detta.

Kanske vill du lära dig virka, snickra, odla bin eller brygga din egen kombucha? Eller hitta en replokal till ditt rockband, skriva ett filmmanus, diskutera filosofi eller designa din egen rymdraket? Så länge det finns ett element av lärande och utveckling är allting möjligt!

Studiecirkel - så här funkar det

En studiecirkel kan handla om nästan vad som helst så länge ni är minst tre deltagare. Ni kan vara ett kompisgäng eller en förening som vill vidareutvecklas tillsammans. Alla studiecirklar utser en ledare och tar fram en studieplan för vad som ska uppnås och på vilket sätt. En studiecirkel har minst tre träffar men pågår ofta under en längre tid. Samvaron kan ske både fysiskt och digitalt och ledaren ansvarar för en närvarolista som rapporteras till Medborgarskolan.

I en studiecirkel finns det inga formella krav på förkunskaper och allt deltagandet är fritt och frivilligt. Studiecirkeln är demokratisk i sin natur och alla medlemmar kan påverka dess innehåll och upplägg. Dialog, interaktion, reflektion och eftertanke är en viktig del av aktiviteten. Verksamheten får inte ha ett kommersiellt syfte och måste följa Medborgarskolans humanistiska värdegrund.

Wagtail-3000x1500-Filmcirkel-compressor.jpg

Kulturupplevelser för publik

Sång, musik, dans, teater, filmvisning, föreläsning, konst- eller fotoutställning. Det är exempel på kulturaktiviteter som du kan genomföra tillsammans med Medborgarskolan. Med ett kulturprogram avses en verksamhet som framförs inför eller tillsammans med en publik. För att genomföra ett kulturprogram måste aktiviteten vara minst 30 minuter lång och genomföras med minst fem deltagare. De ska rikta sig till personer över 13 år och ske i en offentlig miljö.

Det här kan du få hjälp med hos Medborgarskolan

- Lokaler

- Ledarutbildningar

- Marknadsföring

- Workshops & föreläsare

- Material

- Ett bra upplägg för studiecirkeln

- Försäkringar

- Digital plattform för lärande och administration

Artiklar

Läs vidare om "Välkommen in i värmen"
Välkommen in i värmen

Upptäck julen hos Medborgarskolan. Se vinterns kurser, möt våra kursledare och köp presentkort på kunskap i julklapp.