Gå en kurs i fiol! Kom till vår fiolundervisning och lär dig spela fiol! Vi har fiolkurser både för nybörjare och för dig som kan grunderna och vill komma vidare.

Fiolkurs – lär dig spela fiol

Drömmer du om att kunna spela fiol? På Medborgarskolan får både nybörjare och erfarna fiolspelare chansen att lära känna och utveckla sin spelteknik på det mest kända stråkinstrumentet i världen. Fiolen är lika känd inom folkmusik som klassisk musik, men kan såklart även användas för att spela kända låtar inom modern populärmusik.

På Medborgarskolan får du chansen att ansöka till en rad olika fiolkurser – vi har grundläggande kurser för dig som aldrig ens rört en fiol tidigare, men också avancerade fortsättningskurser för dig som kanske har koll på grundtekniken men vill ta ditt spelande till nästa nivå. Ta en närmare titt i vårt kursutbud och ansökt till en fiolkurs som passar just dina förkunskaper!

Vi hjälper dig vidare i din fiolresa

Vi på Medborgarskolan lär ut fiolens grunder helt enligt tradition – med dig som elev i fokus. Det exakta lektionsinnehållet anpassas beroende på var du befinner dig i din fiolresa samt vem du är som person. Vi erbjuder till exempel nybörjarkurser för både ungdomar och vuxna där praktik varvas med teori, men även spännande utvecklingskurser för vuxna som redan har vissa förkunskaper.

Genom våra fiolkurser får du chansen att utvecklas med hjälp av våra skickliga och välutbildade lärare. Samtliga kursledare på Medborgarskolan har gedigen erfarenhet och bred kunskap inom sitt undervisningsområde, och du kan vara säker på att få ta del av deras kunskap på ett såväl engagerande som lättförståeligt sätt. Med jämna mellanrum erbjuder vi även givande utbildningar för våra kursledare i syfte att stimulera den personliga utvecklingen och på så vis optimera det pedagogiska arbetet.

Fiolens historia

Runt år 1520 nämndes fiolen för allra första gången, och presenterades då som en ättling till andra stråkinstrument som till exempel violinen och rebecan. På den här tiden fanns och användes dessa fascinerande stråkinstrument på en rad olika platser i världen, men just fiolen förblev ganska anonym fram tills den senare barocktiden. Då utvecklades fiolbyggandet till ett svårt hantverk med italienska fiolmakare i spetsen – exempelvis Amati, Guarneri del Gesù och Stradivarius.

Några hundra år senare började tyska hantverkare att konkurrera med de italienska modellerna. Jacob Stainer var till exempel den mest kända fiolbyggaren under 1800-talet. Estetiskt sätt har fiolen inte direkt förändrats sedan den här tiden, förutom vid uppkomsten av elfiolen i början av 1900-talet. Den elektriska fiolen går att hitta i en rad olika utföranden, vissa mer utstickande än andra. I många fall väljer dessa tillverkare att göra sig av med klassiska tillverkningstekniker och istället tillverka fioler av helt andra material och former.

Så fungerar fiolen

Fiolen består av en kropp, hals samt en skruvlåda. På kroppen finns en stränghållare där de fyra strängarna spänts upp med hjälp av så kallade stämskruvar. Halsen på fiolen har i sin tur en spiralformad dekoration i toppen, och det finns även hakstöd och axelstöd som är till för att underlätta fasthållandet av instrumentet.

Du håller vanligtvis fiolen i vilande position mot nyckelbenet medan hakan och hakstödet förhindrar att fiolen trillar ur sin position. Vänsterhanden håller du längst ut på fiolens hals och rör utmed greppbrädan för att generera olika toner. Under spelandet trycker du ner strängarna mot greppbrädan med hjälp av fingrarna medan stråken dras utmed strängarna mellan stallet och greppbrädans slut.

Gå en skräddarsydd fiolkurs på Medborgarskolan

Du vet väl om att alla har olika inlärningsstilar? Det här är något som vi på Medborgarskolan tar stor hänsyn till! Människor tar till sig, bearbetar och kommer ihåg ny information på helt individuella sätt, och därför erbjuder vi alltid individuell undervisning. Det betyder att elevens förkunskaper och behov lägger grunden till hur lektionerna ska utformas. Allt från kursmaterial till lektionslängd och tempo planeras utifrån dina önskemål samtidigt som du och kursledaren lägger upp undervisningen i samråd med varandra.

Lär du dig bäst från hemmets trygga vrå? Då rekommenderar vi att du tar en närmare titt på vårt utbud av distanskurser! Här får du lära dig fiolens teknik genom konceptet “distans i realtid”, vilket betyder att kursledare och kursdeltagare interagerar på bestämda tider via en digital plattform. Distansundervisning är ett utmärkt alternativ för dig som vill lära dig instrumentet oavsett var du befinner dig för stunden.

Är du osäker på om fiolen är det rätta instrumentet för dig? För dig som vill testa på fiolen innan du faktiskt ansöker till en hel kurs erbjuder vi unika prova på-tillfällen med jämna mellanrum. Håll utkik i vårt generösa prova på-utbud och passa på att boka in dig när tillfälle ges!

Vårt utbud inom Fiol

Din sökning"" visar 2 resultat i