24 år som kursledare på Medborgarskolan

I år firar hon 24 år som kursledare i japanska på Medborgarskolan!
Här får du läsa om Nozomi Miyamoto-Nordqvists resa på Medborgarskolan och varför hon valt att vara kursledare i så många år.

Berätta om dig själv Nozomi

- Jag är född och uppvuxen i Japan. Jag träffade min man på en semesterresa i London och 1989 bestämde vi oss för att flytta till Sverige. Jag är utbildad lärare och arbetade några år som det i Japan men trivdes inte med yrket. Jag trivdes med eleverna men inte med arbetsmiljön. Skolan är helt annan i Japan och jag fann mig aldrig i lärarrollen där.

- När jag flyttade till Sverige ville jag börja läsa engelska och gick då till Medborgarskolan. Där blev jag ganska snabbt tillfrågad om jag ville hålla kurser i japanska. Det här var 1993 och sen dess har jag undervisat på Medborgarskolan. Jag jobbade på dagtid och undervisade på kvällstid. Det har alltid passat mig väldigt bra.

På vilket sätt tycker du att folkbildningen har utvecklats under den här tiden du varit kursledare?

- När jag började undervisa 1993 var det en helt annan målgrupp som läste japanska. De flesta deltagarna gjorde det på grund av arbete. Många läste språket tillsammans med sin respektive för att sen kunna flytta hela familjen till Japan. För dem var inte bara språket viktigt utan även kulturen. Så småningom kom en ny generation till mina grupper. En yngre, mer nyfiken och som inte läste språket för jobbets skull. Det här var när internet, tv-spel och anime blev stort. Under den här tiden började tjejer söka sig till kurserna också.

- Jag upplever att mina japanskakurser skiljer sig från andra språkkurser. Det tror jag beror på den breda åldersgruppen, från tonåringar till pensionärer som går i samma kurs. Den äldre generationen har ofta en anknytning till landet t.ex. barn och barnbarn som bor i Japan medan den yngre generationen läser språket utifrån intresse och vilja att flytta till Japan för att arbeta.

Vad är det som gjort att du valt att vara på Medborgarskolan och hålla kurs i så många år?

- Oavsett ålder på deltagare har alla haft ett stort intresse och är nyfikna på såväl språket som kulturen – det tycker jag är roligt och ger mig mycket energi. Jag känner en stor gemenskap med mina kursdeltagare. Många deltagare har gått flera år, vissa har tagit en paus för att resa eller jobba utomlands men har kommit tillbaka till kursen igen. Jag håller kontakt med de flesta av deltagarna.

- Vi träffas och har trevlig tillsammans ävan utanför kurserna, lagar mat och samtalar. Jag får så mycket tillbaka och det är den största anledningen till att jag velat fortsätta så många år.

- Jag kontaktar deltagare som tagit en paus när det finns en kurs som passar just dem. Är någon sjuk eller borta brukar jag skicka ett mejl. Ibland kommer jag tidigare till lektionen för att stötta de som behöver hjälp att komma ifatt. Jag gillar att ge det lilla extra och får mycket uppskattning för det jag gör.

Hur är det att vara ledare när deltagarna är medskapare?

- Deltagarinflytandet tycker jag är viktigt. Jag brukar inleda kursen med en enkät där deltagarna får lämna önskemål och berätta vad de vill få ut av kursen. Innehållet anpassar jag individuellt för varje deltagare och för gruppen. Jag är noga med att lära mig namnen på deltagarna innan kursen startar. Vi tilltalar varandra med förnamn, vilket härstammar från den Japanska kulturen. Då känner sig deltagarna trygga och blir mer öppna inför varandra. Det är kul att se olika generationer i grupperna som hjälper varandra – alla är där på lika villkor. Deltagarna är motiverade och det tror jag beror på att kurserna är frivilliga. När man som deltagare betalar för att gå kurs tar man den mer på allvar. Man vill ha kvalitet på det man köper.

Jag känner verkligen att jag gör något viktigt i min roll som kursledare

Vad är det bästa med att jobba
på Medborgarskolan?

- Flexibiliteten och möjligheten att designa kurserna tillsammans med deltagarna. Man får inte glömma hur viktigt mötet mellan människor är. Jag känner att jag gör något viktigt och har haft tur som har fått möjlighet att jobba som kursledare. Det är ett krävande jobb men det ger så mycket tillbaka. För varje kurs jag håller utvecklas jag som människa och pedagog. Ingen kurs är den andra lik. Jag har läst pedagogik i flera år men lär mig mest genom att hålla kurser och samlar på mig erfarenheter för varje år som går. Medborgarskolan hjälper mig att göra det här möjligt. Vi samarbetar väldigt bra och båda parterna har alltid deltagarna i centrum. Jag gillar folkbildningsmetodiken och tror på människor som undervisar människor – det gör vi här! Jag har växt otroligt mycket som människa under de år jag varit kursledare. Jag utvecklas för varje år och varje kurs är unik för mig.

Jag får så mycket tillbaka och det är den största anledningen till att jag velat fortsätta så många år.

Skulle du rekommendera andra att bli
kursledare på Medborgarskolan?

- Ja absolut, är man engagerad och brinner för ett ämne ska man bli kursledare på Medborgarskolan. Att jag kan ge deltagarna möjligheten att påverka innehållet och att vi tillsammans utvecklas – deltagarna inom språket och kulturen och jag som pedagog och kursledare.

Text: Madeleine Puga Landhage

Nyfiken på en kurs i Japanska? Här kan du läsa mer!

Vill du bli kursledare på Medborgarskolan? Kontakta oss så berättar vi mer!