Om Medborgarskolan

Medborgarskolan – ett humanistiskt studieförbund som sätter viljan att lära först – spelar en viktig roll i dagens Sverige. Vi drivs av att skapa en högre mening, av att utveckla människors intressen till ny kunskap – genom hela livet. Vi är en ideell förening och vår verksamhet är öppen för alla.

Vi på Medborgarskolan vet att ny kunskap väcker mod och nya möjligheter och får människor att våga säga vad de tänker och tycker. Vi gör vårt yttersta varje dag för att inspirera människor att utvecklas och hämta ny kunskap på ett lustfyllt sätt. Med folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet engagerar vi många människor i hela landet – från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Medborgarskolan har en human­istisk värdegrund. Humanismen bejakar hela människan och menar att varje människa har förmåga att ta till sig nya insikter och utvecklas till större mognad. Humanismen har en tydlig etisk grundsyn: allt som gynnar och stärker människan i hennes utveckling är positivt, allt som förminskar henne är negativt.

Vår verksamhet är partipolitiskt och religiöst obunden.

Om folkbildning

Folkbildning är fri och frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har stort inflytande över vad och hur de ska lära.

Folkbildningen har en lång tradition i Sverige. Redan på 1800-talet träffades människor för att tillsammans studera, ta del av föreläsningar och delta i kulturaktiviteter. Dagens folkbildning utgår från samma drivkraft; att kunniga och engagerade samhällsmedborgare är en av demokratins grundläggande byggstenar. Folkbildning bedrivs idag av tio studieförbund och finansieras av staten, landstingen, kommunerna och av deltagaravgifter.

Våra kärnvärden

Medborgarskolan har fyra kärnvärden:

Individen i centrum

Varje människa är unik. Vi sätter individen i centrum och vill att var och en som kommer till oss ska ha möjlighet att utvecklas efter sina egna behov, förutsättningar och önskemål. Alla människor har frihet och ansvar att påverka sin egen och sam­hällets utveckling.

Utveckling i samverkan

Vi tror att människor utvecklas bäst i samverkan med andra. Därför vill vi skapa mötesplatser där ett givande och tagande får alla att känna delaktighet. Med nya kunskaper, ökat självförtroende och ­sociala nätverk får människor möjligheter och styrka att själva utforma och påverka sina liv.

Ömsesidig respekt

Vi är alla lika mycket värda; varje människa är värdefull bara för att hon finns till. Samtidigt har vi alla både ansvar och skyldigheter mot varandra. Humanism innebär medmänsklighet och förståelse för oliktänkande och för andra kulturer.

Kunskapens egenvärde

All kunskap är värdefull. Insiktsfulla människor är en tillgång i det demokratiska samhället och kan motverka negativa trender och tendenser i vår omvärld. För oss är all kunskap lika mycket värd, oavsett nivå, ambition eller inriktning.