Starta en musikcirkel

Inom vår musikverksamhet/Amplified finns tusentals musiker som spelar i band. Vi hjälper gärna dig och ditt band att utvecklas. Välkommen till oss!

Hos oss får alla musikstilar rum. Våra orter har olika förutsättningar att stötta dig och ditt band. Vi försöker att utgå från just ert behov. Band som spelar inom vår musikverksamhet/Amplified kan till exempel få hjälp med lokaler, utbildningar, material eller coachning. På vissa orter har vi även fullt utrustade studios där artister och band kan få möjlighet att spela in sin musik.

Vår musikverksamhet nära dig

Här hittar du mer information om musikverksamhet på din ort.

Replokaler

16537588-playing-electric-guitar-in-a-studio---3000x1500-compressor.jpg

Har du ett band men ingenstans att repa? På Medborgarskolan har vi replokaler och musikhus runt om i landet. Här spelar du den musik du själv vill. Olika lokaler har olika mycket utrustning, prata med musikansvarig på din ort om vilka möjligheter som finns.

Våra replokaler och musikhus

Här hittar du kontaktuppgifter till våra replokaler och musikhus. Välkommen att höra av dig!

Speltillfällen

Vi erbjuder våra band speltillfällen och olika lokala samarbeten. Ta kontakt med ditt lokalkontor för mer information om vilka möjligheter som finns på din ort.

Föreläsningar och utbildningar

Vi ordnar föreläsningar och utbildningar inom musik, för dig som spelar i band. Vi vill ge dig och ditt band inspiration och hjälpa er att utvecklas.

Studiotid

På vissa orter har vi egna studios i anslutning till musikhusen. Där kan vi hjälpa dig och ditt band att spela in demos. På några håll i landet har vi dessutom samarbeten med lokala och etablerade studios, där kan det finnas möjlighet till större produktioner.

Jämställd musik

Medborgarskolan är medlem i nätverket Musiknet som jobbar för jämställdhet på och runt Sveriges musikscener. Musiknet är ett nationellt nätverk där verksamhetsutvecklare inom musik från samtliga studieförbund i landet ingår för att tillsammans diskutera och jobba med musikens utveckling samt olika satsningar inom folkbildning.

Berättelser från musikcirklar

Visa föregående artikel
Läs vidare om "Amplified"

Amplified

Amplified Equally heter Medborgarskolans musiksatsning för kvinnor och transpersoner. Under våren har vi en lång rad inspirerande minicirklar – däribland ett par spännande nyheter inom professionell DJ-ing och studioinspelning med Pro-Tools!

Läs vidare om "Amplified Equally 2022"
Amplified Equally fest!

Musikfesten Amplified Equally om jämställd musikscen

Amplified Equally fest är Medborgarskolans egen musikfest med tema jämställd musikscen. I år blir det en helkväll med konserter i hus 7 i Slakthusområdet, lördag 17/9. Se band från hela Sverige uppträda och där samtliga bokningar har en jämn könsfördelning.

Läs vidare om "För en jämställd musikscen"
Intervju med bandet Aquila Rift

För en jämställd musikscen - Amplified Equally fest 2022!

Jämställd musikscen blir temat på Medborgarskolans egen musikfest Amplified Equally när postpunk/postrock bandet Aquila Rift uppträder tillsammans med fyra andra band, den 17/9 i Stockholm.

Visa nästa artikel

Intresserad av att starta en musikcirkel? Klicka här för att komma till intresseanmälan!