Välj en matlagningskurs som passar dig och hitta inspirationen, teknikerna och recepten för att laga mat från ett nytt kök. En matlagningskurs kan vara en social aktivitet, den kan ge dig inblick i en annan kultur och ge dig inspiration och underlätta i vardagen.

Vill du gå en matkurs? Är du intresserad av matlagning och allt som hör där till? Då har du kommit rätt. Det är inte bara mat, utan också bröd och dryck som du kan fördjupa dig i. Naturligtvis har vi även kurser för sötsaker, desserter och bakverk. Vill du förstå mer om vad kroppen behöver och vilken mat som innehåller vilka näringsämnen finns det även möjligheter för dig att lära dig det. Kort sagt har vi kurser om allt du kan tänka dig att äta och dricka. Låt dig inspireras genom att kika runt bland vårt stora utbud.

Kurser på plats

Vi har kurser på en mängd orter i landet och även på distans. Vissa kurser som vi erbjuder handlar inte bara om vad vi normalt kallar för matlagning, utan också speciella tekniker. Det kan vara fermentering, molekylär gastronomi eller raw food. Du får också möjlighet att lära dig om mat från olika delar av världen, till exempel ayurvedisk matlagning.

Mat

Det finns kurser som lär ut grunderna i matlagning men också många kurser med ett tydligt tema såsom: vanligt och vegetariskt julbord, fisk och skaldjur, hur du lagar rätter på kål, vegansk och vegetarisk mat, superfood och streetfood för att nämna några exempel. Grundtanken i våra kurser är att matlagning tillsammans med andra är trevligt och inspirerande. Det beror på att varje deltagare kommer med sin unika erfarenhet och ni kan således lära er mycket av varandra.

Internationellt kök

Är du intresserad av andra matlagningskulturer? Då har vi ett stort utbud av kurser där du får lära dig matlagning från världens olika kök. Du kan till exempel lära dig asiatisk matkultur från länder som Indien, Indonesien, Japan, Korea, Thailand, Vietnam eller regioner som Mellanöstern och Persien. Vi erbjuder även matlagningskurser i europeisk matkultur från länder såsom Italien och Spanien eller latinamerikansk och eritreansk matlagning.

Måltidsupplevelse

En måltid handlar inte bara om maten. Det är en helhetsupplevelse där faktorer såsom miljön, bemötandet och kompositionen också spelar in. Lär dig planera och genomföra en professionell middag i hemmet med avancerad grundmatlagning.

Dryck

En måltid är inte bara mat utan dryck är också en viktig ingrediens. Således erbjuder vi kurser i vinkunskap och hur du kan kombinera med mat. Vi har också kurser där du lär dig om champagne, och whisky och kaffekultur.

Sötsaker

Tänk att få bjuda på födelsedagsmiddag och stoltsera med en riktigt proffsig tårta. Det kan bli verklighet. Det finns matlagningskurser där du får lära dig göra tårtor med fokus på dekor. Skulle du vilja ta steget fullt ut finns det hela konditorutbildningar. På andra kurser inriktade mot sötsaker får du lära dig göra chokladpraliner, tryfflar och julgodis.

Bröd

Surdegsbröd är lönsamt att baka själv. Du får lära dig hur du går till väga från grunden och hur jäskulturen fungerar. Det finns också kurser där du får lära dig att baka tunnbröd, saffransbullar eller tarteletter.

Barn och äldre

Medborgarskolan erbjuder matlagnings- och bakningskurser för alla åldrar allt från juniormatlagning till kurser 60+ där seniorer träffas och lär sig baka eller laga mat under en hel dag.

Upplägg

Längden på kurserna varier allt från endagskurser till de som löper över flera tillfällen. Vi har också helgkurser, sommarkurser, workshops och kostnadsfria arrangemang.

Specialkurser

Medborgarskolan erbjuder också ett antal specialkurser inom matlagning. Det finns till exempel en kurs i ayurvedisk matlagning som kombineras med yoga och meditation. Du kan lära dig hur du hittar och tillagar vilda ätbara växter, matlagning över öppen eld samt hur du kan röka mat. Vidare finns de matlagningskurser för personer med diabetes och LCHF-mat för kvinnor eller kurser för matglada herrar som är nyfikna på mat men noviser i köket.

Diplomutbildningar inom mat och dryck

En diplomutbildning kan vara början till en ny karriär. På Medborgarskolan erbjuder vi diplomutbildningar för att bli konditor eller kock. Du kan också välja vegetarisk matlagning som speciell inriktning. Diplomutbildningar ges ofta på dagtid.

Matlagningskurs på distans

Det verkar kanske konstigt att laga mat över datorn, men det är i ditt eget kök du lagar mat mellan kurstillfällena. Du får tillgång till en lärarplattform där du hittar kursmaterial, videoavsnitt och digitala träffar där du kan ställa frågor. Du behöver ha en mobil, surfplatta eller dator och en fungerande internetuppkoppling.

Våra kursledare

Våra kursledare har ofta utbildning eller gedigen erfarenhet av matlagning. De har också genomgått en pedagogisk grundkurs riktad mot vuxenutbildning.

Kursmaterial

Det flesta kurserna kräver inget kursmaterial. Du får i stället utskrivna recept vid varje tillfälle. Ta gärna med dig anteckningsblock. Det är också lämpligt att ta med sig förkläde, diskhandduk och matlåda för eventuella rester. På vissa kurser kan en kostnad tillkomma för inköp av ingredienser.

Betalning och anmälning

Du anmäler dig till och betalar matlagningskurserna på vår hemsida. Meddela eventuell födoämnesallergi och/eller specialkost vid anmälan. Vi kan inte garantera att kurserna blir av innan vi vet hur många som anmält sig. Kursavgiften går att dela upp på två eller tre betalningar utan extra kostnad.

Vårt utbud inom Mat och dryck

Din sökning"" visar 0 resultat i Umeå

Sortera på:

Hoppsan!

Din filtrering gav inte några träffar, vänligen justera din filtrering.