Månadens artist hos Amplified Stockholm

Med konceptet "Månadens Artist & Klubb" lyfter vi på Amplified Stockholm upp utvalda klubbar, artister och band som vi samarbetar med. Syftet med detta är att vi vill hjälpa våra artister och klubbar att synas! Alltså ett mervärde till de som väljer att starta ett samarbete med oss.

Ikiz

Månadens artist i mars hos Club Amplified är IKIZ!

När började du spela trummor?
Jag är född i Istanbul, Turkiet, och vid 2-3 års ålder började jag spela på mormors kastruller, bl a till Igor Stravinskijs musik. Jag fick mitt första barntrumset i den åldern ocskå men tyckte inte om ljudet, kastrullerna lät mer.

Jag flyttade till Sverige när jag var 11-12 år och en dag frågade en klasskompis, gitarristen Lars Dohlon, om jag ville vara med att starta ett band. Vi började lira Jimi Hendrix låtar och jag försökte planka allt det som trummisen Mitch Mitchell gjorde. Jag fortsatte i olika band och efter grundskolan kom jag in på Stockholms Musikkonservatorium. Där studerade jag i tre år och fick ett stipendium till LAMA (Los Angeles Music Academy), och där studerade jag i ett år för lärare som Joe Porcaro, Mike Shapiro med flera.

Varför valde du just trummor som instrument?
Vissa grejer händer bara. Rytmen fanns hos mig redan vid 2-3 års ålder. Även när jag inte sitter vid ett trumset så trummar jag på knäna. Vissa grejer väljer man inte, det är bara medfött.

Berätta om din karriär?
Jag började spela live redan i 11-12 års åldern när jag och Lars Dohlon spelade med Jimi Hendrix coverbandet ”Straight Ahead” . Vi spelade på olika fritidsgårdar i stan, vann livemusiktävlingen Musik Direkt, och fortsatte sedan spela på olika mc klubbar som betalade oss gager redan vid 13 års ålder för att spela, vi spelade t.o.m. för Hells Angels. Då kom väl tanken att detta kanska man kan försörja sig på.

Efter ett år i Los Angeles, då jag spelade med olika musiker, kan man väl säga att karriären kom igång på riktigt. Jazzen kom jag in på mer och mer under min tid i LA. Anledningen till det var att jag tyckte det krävde mer, dynamik, teknik och improvisation….lite mer överkurs än när jag spelade ”komp trummor”. Efter LA fortsatte jag spela jazz med bl.a. Bernt Rosengren. Sedan fortsatte jag på det spåret och nu spelar jag allt från modern jazz till elektronisk jazz. Jag har turnerat med olika band sedan dess och varit med på en del popartisters studioalbum men 2007 beslutade jag mig för att inte tacka ja till allt som jag gjort tidigare, jag blev trött på hur vissa produktionsbolag/skivbolag utnyttjade en bland annat. Så nu frilansar jag och spelar enbart med musiker som jag tycker är bra, som t ex Nils Landgren Funk Unit där jag spelar med fortfarande.

Vilken är den fetaste spelningen du gjort?
Det var när jag spelade en 90 minuters improvisationskonsert på Konserthuset i Stockholm med Bobby McFerrin 2014.
http://konserthusetplay.se/?m=kcjKPIqYaixJ_bFFnG7Xtg

Har du någon drömspelning med en artist, död eller levande?
Jimi Hendrix och John Mayer i rocksvängen. I jazzsvängen skulle det vara kul att spela med Roy Hargrove.

Varför just de två?
Hendrix eftersom jag är uppvuxen med honom och tycker han är en konstnär i sig. Hans trummis Mitch Mitchell bland annat i en intervju ”Har man spelat med Hendrix kan man spela i vilket projekt som helst”. John Mayer är en fantastisk gitarrist och vokalist. Skriver bra låtar och det svänger, han är liksom komplett.

Måndag 6 mars 2017 håller du i en trumworkshop på Medborgarskolan Stockholm, vad händer då?
Jag kommer att prata om dynamik & sväng och visa att trummor är det mest dynamiska instrumentet som finns. Jag kommer visa spel både med och utan backtracks, spela med vispar, stockar, mallets och med händer. Men jag kommer också vara lyhörd för publiken så att vi kan ha ett utbyte i form av konversationer och frågor/svar.

Följ gärna Club Amplified på Facebook och Instagram.