Har du ett band men ingenstans att repa? På Medborgarskolan har vi replokaler för uthyrning i Stockholm med omnejd. Lokalerna finns i Musikgaraget vid Odenplan, på Kulturama i Hammarby Sjöstad och på Kulturama i Sundbyberg.

Replokaler i Stockholm

Kontakta oss

Behöver du och ditt band en replokal? Har ni frågor om priser, tillgänglighet, tider m.m? Välkommen att kontakta oss för mer information.

Utvecklas i din egen replokal

Inom ramen för Amplified i Stockholm, Medborgarskolans musikverksamhet, samlas musiker som producerar, skriver och spelar i olika band. Idag finns det hundratals musiker som har studiecirkel hos oss, både unga och gamla som spelar allt från hårdrock till folkmusik. Oavsett ålder och vilken musikstil ni spelar kan ert band få hjälp av Medborgarskolan. Det som krävs är att ni är en grupp på minst tre personer som tillsammans bildar en studiecirkel. När ni har startat en studiecirkel hos oss kan ni bland annat få hjälp med att hyra replokal. Vi har både utrustade och tomma replokaler för uthyrning.

• Replokalen delas med andra band. Antalet band som delar på en lokal är beroende på stolek men vanligtvis delar 2-5 band på en lokal.
  • Vi hyr inte ut replokal till frilansande musiker som vill nyttja lokalen till förvaring eller ensamrep inför turneér.

Vi är ett studieförbund i första hand och inte enbart lokaluthyrare. Som studieförbund arbetar vi med folkbildning och därför är det viktigt att banden (eller produktionsgruppen) vi tar in i våra lokaler kan leva upp till de krav som folkbildningen har, dvs att man skapar en studiecirkel och håller sig till de regler som en studiecirkel innebär.

Här hittar du våra replokaler i Stockholm

Vi har replokaler för uthyrning på flera platser runt om i Stockholm.

Musikgaraget i centrala Stockholm

Musikgaraget ligger på Hagagatan 23A i närheten av Odenplan i centrala Stockholm. I närheten finns både busshållplatser, tunnelbana och pendel. Om du är inne i city kan du utgå från Hötorget och sedan gå via Sveavägen till Odengatan.

Kulturama Hammarby Sjöstad

Kulturama Hammarby Sjöstad ligger på Virkesvägen 21, inte långt från Södermalm, Årsta och Hägersten. Hit tar du dig med Tvärbanan eller lokalbussar.

Kulturama Sundbyberg

Kulturama Sundbyberg ligger på Lötsjövägen 10, precis vid en tunnelbaneuppgång.

Utrustning och faciliteter

Musikgaraget

I Musikgaraget finns totalt 23 replokaler, en är utrustad, tre är produktionslokaler/studios och de övriga är outrustade. De outrustade lokalerna finns i olika storlekar. Beroende på lokalens storlek delas den med andra band. Minst två band delar på de mindre lokalerna medan tre-fyra band delar på de större. Produktionslokalerna/studios kan endast hyras av en studiecirkel i taget.

Den utrustade replokalen är 17 kvm, har komplett backline och går att hyra under ett tretimmarspass alternativt en heldag. Genom att kontakta oss får ni en inloggning till bokningstjänsten boka.se där ni själva kan boka replokalen online.

Utrustningen i lokalen består av:

• Akustiskt piano Danemann
  • Gitarrförstärkare Fender MustangIII
  • Gitarrförstärkare Peavey valveking VK-112
  • 3x Mikrofon Shure SM58 inkl kablar
  • Mixer Behringer Xenyx
  • Högtalare Behringer B215D Eurolive
  • Basförstärkare Ampeg BA115HP
  • Synthesizer Yamaha MX61
  • Trumset: YAMAHA Stage Custom Natural Wood Stol / sits Tama Tama HT130 Trumpall + Bosphorus komplett cymbal pack (ta med egna cymaler om du har)

Kulturama Hammarby Sjöstad

Kulturama i Hammarby Sjöstad finns danssalar samt flera fullt utrustade replokaler. Replokal 315 passar för produktionsrepetitioner och replokal 316 har dubbla trumset.

Kulturama Sundbyberg

Kulturama i Sundbyberg finns musikrum, danssal och utrustade replokaler. Den utrustning som finns i anslutning till respektive lokal får användas av studiecirklar. I replokalerna Blå salen, Röda salen och i Gröna salen finns:

• 1 trumset (rekommenderas att man tar med egna cymbaler)
  • 1 basförstärkare
  • 2 elgitarrstärkare
  • 1 masterkeyboard
  • PA (mixerbord + högtalare)
  • 1 notställ
  • I grå skåpet får endast 3 mikrofoner + tillhörande kablar användas

Tider och pris

De angivna priserna är ordinarie priser för lokalhyran. För studiecirklar är hyreskostnaden billigare då den är subventionerad. Kontakta oss för mer information.

Musikgaraget

• 09.00-12.00: 500 kr
  • 12.00-15.00: 500 kr
  • 15.00-18.00: 500 kr
  • 18.00-21.00: 500 kr
  • Heldag 09.00-21.00: 1 000 kr

Du som är intresserad av att hyra outrustad replokal i Musikgaraget är välkommen att kontakta oss för mer information. Just nu är alla våra outrustade lokaler på Odenplan fulla, men det går att ställa sig i kö. Kontakta oss om du är intresserad av detta.

Kulturama i Hammarby Sjöstad

• Hyra för 3 timmar/vecka: 1 200 kr/månad
  • Måndag-torsdag kl. 18.00-21.00
  • Fredag kl. 17.00-19.00
  • Lördag-söndag kl. 9.00-16.00 (3-timmarspass)

OBS! vid lov/vissa röda dagar då huset är stängt får man kontakta sin kontaktperson på Medborgarskolan för att komma överens om en ersättningsdag.

Kontakta oss för mer information.

Kulturama i Sundbyberg

• Hyra: 1 200 kr/månad