Meditation

Grundkurs

När vi börjar meditera använder vi meditationstekniker för att observera kroppen och vår andning. Vi blir medvetna om våra känslor och tankar och utvecklar förmågan att acceptera den inre miljön som den är just nu. Övningarna är även en central del i det som modern psykologi kallar för Mindfulness.
Med koncentrationsövningen Tratak Kriya mediterar man på lågan i ett ljus. Detär en viktig inledande meditationsteknik som stabiliserar medvetandet och stillar sinnets omedvetna rörelser.

Vi använder även ett antal liggande och sittande andningsövningar som ger avspänning, kroppsmedvetande och en djupare kontakt med ditt inre.

Avancerat/Intensiv

När man praktiserar meditation en längre tid händer något oväntat. Sinnet slutar reagera på sitt vanliga sätt och det känns som om att sinnet vill meditera av sig självt.

Vi tar steget vidare från grundkurserna och lär oss enkel Antar Mauna som är en meditationsövning. Inledande Vishuddhi Shuddhi som jobbar med prana, mantras, chakras och Hridaya Dharana som är en hjärt meditation. De övningar du känner till från grundkurserna utvecklas och fördjupas.

Som nybörjare kan man eventuellt uppleva obehag eller rädsla, bli blockerad och vilja avbryta, detta för att man är van att endast identifiera sig med sinnets vanliga innehåll.

Workshops kan hållas en heldag eller flera timmar i sträck och detta kommer leda till ett första genombrott.