Employer Branding

Leende man och kvinna samt man i rullstol

Employer Branding (arbetsgivarvarumärke) är en kombination av HR, marknadsföring och kommunikation med syfte att lättare attrahera och behålla talanger. Alla arbetsgivare har ett Employer Brand, vare sig de arbetar med det eller inte. Det brukar även refereras till som ”ryktet på stan” bland potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare. För några handlar det om avsaknaden av ”rykte”, för andra innebär det ett internt arbete innan man kan kommunicera sitt arbetsgivarerbjudande externt.

Ett arbetsgivarerbjudande måste vara attraktivt för målgruppen, sant internt, trovärdigt, hållbart och sticka ut från mängden. Vi hjälper er att sätta ord på vad en talang innebär för er och vad som får denna person att tacka ja till ert jobberbjudande idag och/eller om fem år.

Kontakta oss för offert! Vi anpassar innehåll, upplägg och genomförande efter ditt företags och dina medarbetares behov och förutsättningar.

Produktblad Employer Branding (pdf)

OMFATTNING
En halvdag.

MÅLGRUPP
Utbildningen vänder sig till små och medelstora företag med framtida rekryteringsbehov och/eller oönskad personalomsättning.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

MÅL
Vi vill sätta igång tankeprocessen och skicka med praktiska verktyg som ni kan fortsätta med på hemmaplan. På sikt är målet att minska rekryteringskostnader genom mer träffsäkra rekryteringar och nöjda medarbetare.

INNEHÅLL

Nulägesanalys
Ni kommer att få ett antal frågeställningar innan kursen för att fundera på ert utgångsläge. Vi börjar utbildningen med att gå igenom ett antal mindre case för att ni lättare ska kunna identifiera era behov.

Kompetenskartläggning
Vad är en talang för er? Att definiera sin målgrupp är nyckeln till all marknadsföring.

Arbetsgivarerbjudandet (Employer Value Proposition)
Det är en unik sammansättning av erbjudanden och associationer som arbetsgivare (såsom lön, förmåner, värderingar och storlek). Vi fokuserar på hur ni sticker ut från mängden. Det är den delen som är förknippad med företagskulturen och svår för konkurrenter att kopiera.

Kanaler för marknadsföring
Hur når man ut i bruset att man är en attraktiv arbetsgivare? Funkar annonsering vid rekrytering eller borde ni skapa ett event? Vi spanar tillsammans och blir inspirerade av tidigare case.