Vår vardag styrs alltmer av teknik och Medborgarskolan vill att alla ska kunna vara aktiva medborgare och känna sig delaktiga i samhället. För att inspirera fler till att prova på och lära sig mer om digitala tjänster för att kunna delta i och påverka samhället har vi tagit fram utbildningsmaterialet ”Bli kompis med din mobil”, vilket gäller både för din mobiltelefon och surfplatta.

Bli kompis med din mobil och surfplatta

Gå till videon på Youtube.com

Materialet är uppbyggt i olika delar uppdelat efter ämnen, allt ifrån hur du ringer ett videosamtal till hur du handlar på internet. Under varje del finns en video där vi förklarar varje ämne från grunden. Vi ger även förslag på övningar och diskussionsfrågor nära kopplade till ämnet. Om intresset finns tillkommer även fler förslag på andra videos och hemsidor där du kan fördjupa din kunskap ytterligare.

Vi hoppas att genom Bli kompis med din mobil ska kunna visa på att saker som att ladda ner appar och använda Bank-ID inte alls behöver vara så komplicerat. Tvärtom, att det kan vara väldigt roligt att testa nya funktioner i din telefon eller surfplatta.

Kontakta oss för att få tillgång till materialet

Utbildningsmaterialet Bli kompis med din mobil finns digitalt på Medborgarskolans läroplattform. För att få tillgång till materialet kontakta Medborgarskolan så hjälper vi dig att starta en studiecirkel.

Ystad med omnejd:
Angelica Bäckström
angelica.backstrom@medborgarskolan.se

Malmö med omnejd:
Birk Andersson
birk.andersson@medborgarskolan.se

Lund med omnejd:
Louis Eberstål
louis.eberstal@medborgarskolan.se

Helsingborg med omnejd:
Åsa Larsson
asa.larsson@medborgarskolan.se

Övriga Skåne:
Johan Hansdorf
johan.hansdorf@medborgarskolan.se

Vill du istället kontakta oss på telefon?
Ring 075-241 68 50

Bor du inte i Skåne?
Vår förhoppning är att kunna erbjuda Bli kompis med din mobil i fler regioner inom kort.

Du kan läsa mer om innehåll och upplägg av materialet i vår ledarhandledning, som finns som ett stöd till din studiecirkel.

Handledning till ledare - Bli kompis med din mobil.pdf