Gå en kurs i elbas! Med elbasen spelar du toner i basregistret. Elbasen är idag ett standardinstrument i de flesta band, ensembler och musikstilar. Vi har kurser i elbas på flera olika nivåer.

Elbaskurs – lär dig spela elbas

En elbas – eller basgitarr som det också kallas – är ett elförstärkt stränginstrument vars signal återges genom en basförstärkare och högtalare. Basen är stämd i samma toner som gitarrens fyra grövsta strängar, men däremot en oktav lägre vilket bidrar till instrumentets låga ton och djupa register. Elbasen används ofta som rytm- och kompinstrument inom flera musikgenres och ingår oftast som standardinstrument i många ensembler och musikband.

Elbasen spelar en betydande roll för att de andra instrumenten i bandet ska få en grund att spela på. Visste du till exempel att basen i många fall är viktigare än trummor när det kommer till att hålla igång pulsen? Medborgarskolan har ett brett utbud av kurser för dig som vill lära dig spela elbas. Utforska vår gedigna samling av kurser och ta ditt första steg mot musikdrömmen redan idag!

Lär dig spela bas på Medborgarskolan

Medborgarskolan har kurser inom elbas på flera olika nivåer. Här finner du som är nybörjare den perfekta kursen för att lära känna instrumentet och dess teknik, och om du redan har den kunskapen erbjuder vi även intressanta fortsättningskurser. Oavsett om du vill lära dig spela låtar inom olika genres, till exempel rock, country, pop, rock eller soul hjälper vi dig att nå dina individuella mål med elbasen!

Genom våra kurser får du möjlighet att lära av välutbildade lärare med gedigen erfarenhet och kunskap kring elbasen. Vi strävar ständigt efter att förbättra det pedagogiska arbetet, och därför genomgår alla våra kursledare en pedagogisk grundkurs på Medborgarskolan. Med jämna mellanrum erbjuder vi även interna utbildningsprogram för våra kursledare där tanken är att stimulera ledarnas personliga utveckling och på så vis skapa optimala förhållanden för lärande.

En viktig brygga mellan trummorna och gitarren

Den allra första massproducerade elbasen tillverkades av varumärket Fender för knappt hundra år sedan. Denna kallades Fender Precision Bass eftersom den hade band, vilket betydde att basisten numera kunde “spela med precision”. För nybörjare går det betydligt fortare att lära sig generera välklingande ljud på instrument med band, vilket har underlättat utvecklingen för mängder av olika musikgrupper.

Som basist är du en oerhört viktig beståndsdel i musiken som skapas, vilket ger dig en klar fördel om du vill gå med i ett band. Inom rock- och popmusik brukar basen ses som själva grundstommen tillsammans med trummorna, och den fungerar ofta som en bro mellan trummornas rytm och gitarrens skalor. Basen är dessutom förhållandevis lätt att lära sig som nybörjare!

Så fungerar elbasen

När du spelar elbas håller du instrumentet horisontellt mot kroppen, och tack vare axelbandet går det att spela såväl stående som sittande. Då elbasen är ett så kallat knäppinstrument kan du välja att använda fingrarna – främst långfinger, pekfinger och tumme – eller ett plektrum när du spelar. Det går även att skapa häftiga specialeffekter genom lätta slag eller glidande rörelser mot strängarna.

Elbasens ”huvuduppgift” är oftast att spela gitarrslingans grundtoner alternativt en egen basgång som bidrar till ett fylligare sound till huvudmelodin. Basinstrumentet spelar med andra ord oftast långsammare toner som lägger grunden i lägsta tonregistret, samt kompletterar ackorden som spelas av de övriga musikinstrumenten i ensemblen. En elbas har fyra strängar.

Gå en skräddarsydd elbaskurs hos oss

Alla människor har olika inlärningsstilar. En del lär sig bäst i sällskap med andra elever medan somliga helst tränar på egen hand. Vissa föredrar fysiska lektioner i riktiga lektionssalar medan andra tycker om att lära genom distansundervisning. Det här är något som vi på Medborgarskolan har stor respekt för, och därför arbetar vi ständigt för att anpassa kurserna efter olika behov.

Vi erbjuder individuell undervisning där du som ensam elev är i fokus, men även parundervisning där du får chansen att lära tillsammans med en kompis, partner, förälder eller ett syskon. Oavsett om du väljer att ta en kurs på distans eller inte kommer lektionerna skräddarsys efter dina egna kunskaper och behov. Såväl lektionsinnehåll som svårighetsgrad anpassas helt enkelt efter dina önskemål, och vi tar även hänsyn till hur snabbt du vill ta dig framåt i undervisningen.

Är du osäker på om elbasen är rätt instrument för just dig? Prova på-tillfällena på Medborgarskolan är avsedda för dig som är sugen på att testa något nytt, men kanske samtidigt har svårt att välja i det gedigna kursutbud som finns. Håll gärna utkik i vårt prova på-utbud – här kan du få möjlighet att testa på elbasen innan du ansöker till en hel kurs.

Vårt utbud inom Elbas

Din sökning"" visar 7 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Elbas, enskild undervisning på distans"
Distanskurs
Distans i realtid

Elbas, enskild undervisning på distans

Ort: DistansStartdatum: 12 Feb 2024Tid: 17:00-17:30Antal tillfällen: 5 st tillfällenDagar: MåndagarPris: 1 750 kr

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Läs vidare om "Elbas, enskild undervisning"

Elbas, enskild undervisning

Ort: TrollhättanStartdatum: Tid: Antal tillfällen: 5 st tillfällenDagar: Pris: 1 750 kr
Läs vidare om "Elbas- enskild undervisning"