Vill du också ge dig ut på en snöskoter en vacker vinterdag? Kanske packa väskan med något att grilla och ge dig ut över knastrande vit snö som gnistrar i solen. En dröm för dig som älskar snö och att kunna ta dig fram på ett smidigt sätt. Då är du välkommen till oss – hos oss kan du ta förarbevis för snöskoter.

Förarbevis snöskoter

Att köra snöskoter är ett perfekt sätt att ta sig fram i ett vinterlandskap. För många innebär det en frihetskänsla att susa fram i snötäckta omgivningar. Att köra snöskoter innebär också att ta ansvar för lagar och regler. Som förare behöver du ha relevant kunskap för att kunna framföra ditt fordon på ett säkert och ansvarsfullt sätt. På Medborgarskolan kan du gå en kurs för att ta ditt efterlängtade förarbevis för snöskoter.

Vad innebär en kurs som ger ett förarbevis för snöskoter?

Är du uppvuxen med snöskoter och vill kunna börja köra den själv? Har du aldrig kört eller åkt på en snöskoter men är på väg att skaffa din egen maskin? Hos oss får du lära dig allt som krävs när det gäller teori och praktik för att kunna ta förarbevis för snöskoter. Kursen innehåller ett teoriprov och ett praktiskt prov. Det praktiska provet tar ungefär tre timmar. På en kurs i förarbevis för snöskoter får du lära dig om teknik, skötsel och säkerhet.

Det här innehåller utbildningen

På våra kurser för att ta förarbevis för snöskoter varvas teori och praktik. Du behöver ha grundläggande kunskaper om hur själva snöskotern fungerar. Teoridelarna handlar om körregler, när du ska lämna företräde, var du får köra med mera. Du kommer att få god kännedom om terrängkörningslagen samt hur du utför första hjälpen. Kunskaper i första hjälpen är väsentliga för snöskoterförare då det ibland kan vara långt till närmaste hjälp.

De praktiska delarna handlar i stort om hur du framför din skoter på ett säkert sätt. Du får lära dig olika tekniker och även mer om hur du sköter om din skoter.

Våra kurser finns på flera orter i Norrland

Våra kurser i förarbevis för snöskoter på snösäkra orter i landet. Du kan därför välja mellan ett flertal orter i Norrbotten eller i Västerbotten. Bor du inte i närheten av någon av dessa orter så går det bra att göra teorin på hemmaplan och sedan komma upp till oss för det praktiska provet. Vi försöker hela tiden hitta nya tider och platser för att det alltid ska finnas något som passar dig.

Priser och kostnader

Vi erbjuder flera varianter av kurser när det gäller förarbevis för snöskoter. Antingen kan du gå en kurs på plats hos oss eller så kan du välja att genomföra kursen på delvis distans. Priser och kostnader anges i respektive kursbeskrivning. Vi har försökt att anpassa vårt utbud och upplägg så att det ska passa så många som möjligt. Gemensamt för alla våra kurser är att det praktiska provet alltid behöver göras på plats. För mer information om upplägg och kostnad se respektive kursbeskrivning.

Att ta körkort för snöskoter handlar om att bli en ansvarsfull och trygg förare.

Välkommen till Medborgarskolan för att ta ditt förarbevis för snöskoter.

Se gärna hela vårt utbud inom navigation och trafik.

Vårt utbud inom Förarbevis snöskoter & skoterkort

Din sökning"" visar 2 resultat i