Introduktionsutbildning för privat övningskörning för B-körkort. Både handledare och körelev måste gå kursen.

Alla som ska börja övningsköra privat för B-körkort måste först genomföra en introduktionsutbildning för körkort. Den går också under namnet handledarkurs. De flesta elever och handledare väljer att närvara vid samma kurstillfälle. Vi på Medborgarskolan erbjuder kursstarter vid flera tillfällen, både kvällstid och dagtid. Normalt så slutförs kursen på en dag.

Krav för introduktionsutbildning

Eleven måste vara minst 15 år och nio månader vid kurstillfället. I Sverige får du börja övningsköra personbil dagen du fyller 16 år. Som handledare måste du uppfylla kraven för att få verka som sådan. Du måste vara minst 24 år och inneha ett giltigt körkort. Du ska även ha haft behörighet för det fordon ni ska övningsköra med i sammanlagt fem av de tio senaste åren. Observera att kursen endast gäller för behörighet till B-körkort.

Kursens olika delmoment

Kursen är framtagen som en del i nollvisionen. Handledaren och eleven får en bra grund att stå på inför övningskörningen. Introduktionskursen består alltid av tre olika delmoment:

• Planering och strukturering av övningskörning

• Viktiga faktorer för trafiksäkerheten

• Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning

Du och din partner lär er mer om handledarens ansvar och hur ett förarprov bedöms. Det blir också en genomgång av hur en handledare och elev kan uppleva olika trafiksituationer.

Kursens upplägg

En kurs varar cirka tre timmar inklusive paus. Det är viktigt att båda deltagarna legitimerar sig med ID innan kursen börjar. Den digitala kursen genomförs på Zoom. Därför måste du ha en dator med kamera samt headset för att kunna genomföra kursen. Alla deltagare måste synas väl i kameran, därför har vi en maxgräns på två personer per dator.

All utbildning sker på svenska

Vi genomför alltid kursen på svenska, vilket kräver att du har god förståelse av svenska i tal och skrift. Du ska aktivt kunna delta i gruppsamtal och olika diskussioner under de tre timmar som kursen varar.

Det händer efter kursen

När du har genomfört kursen skickar vi en bekräftelse till Transportstyrelsen via en e-tjänst. När både elev och handläggare gått kursen kan handledaren ansöka om tillstånd. Som elev måste du också ansöka om körkortstillstånd.

Det finns inte längre något krav på att elev och handläggare ska gå kursen vid samma tillfälle. Om det inte passar med tiderna kan du och din partner gå olika kurser. De flesta väljer dock att gå samtidigt.

Godkända kursledare och material

Alla våra kursledare är godkända av Transportstyrelsen. Det är ett krav för att få genomföra utbildningen. Under kurstillfället använder vi handboken för privat övningskörning, vilken ingår i kursavgiften. Om du studerar på distans kan du hämta boken i förväg på något av Medborgarskolans kontor.

Logga in i förtid

När du går kursen på distans får du en länk med inloggningsinformation i god tid före start. Vi rekommenderar att du loggar in cirka 30 minuter före och kontrollerar att tekniken fungerar som det ska. Du får också göra en ID-kontroll innan vi startar kursen.

Så anmäler du dig

Börja med att välja ett passande kursdatum och tid i listan över våra kurser. Här ser du också hur mycket kursen kommer att kosta, normalt ligger avgiften på 500 kronor. Klicka sedan på knappen för anmälan. Tänk på att din plats endast är reserverad i tio minuter.

Sedan fyller du i all efterfrågad information och detaljer för betalning. Pengarna dras direkt vid anmälan. Invänta alltid en bekräftelse från oss på Medborgarskolan för att försäkra dig om att du fått din plats.

Utbildningen gäller i fem år

När du har gått kursen är den giltig i fem år framåt. Ska du övningsköra med flera personer under denna period behöver du alltså inte gå kursen flera gånger. Däremot måste du skicka in en ny handledaransökan för varje person. Det gör du via en blankett till Transportstyrelsen.

Eleven måste alltid ansöka om körkortstillstånd, vilket också görs via Transportstyrelsen. Det är inte tillåtet att börja övningsköra innan ansökan blivit godkänd. Körkortstillståndet ska alltid finnas med i bilen vid övningskörning.

Avboka i god tid

Om du av någon anledning får förhinder är det viktigt att du avbokar din plats i god tid. Enligt våra villkor har vi rätt att ta ut en administrationsavgift om du inte har en giltig orsak för avbokningen. Det gäller även om uteblir från kursen. Du har alltid 14 dagars ångerfrist från det datum du bokar kursen och kan avboka oavsett anledning.

Vårt utbud inom Introduktionsutbildning körkort

Din sökning"" visar 15 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Riskettan, B-körkort"

Riskettan, B-körkort

Ort: StorumanStartdatum: 4 Jun 2024Tid: 17:00-20:30Antal tillfällen: 1 st tillfällenDagar: TisdagPris: 995 kr

Ämnen inom navigation och trafik