Lär dig japanska på en kurs hos Medborgarskolan. Japansk populärkultur, animefilm, mangaserier och japansk mat bidrar till att japanska har blivit ett populärt språk att studera.

Lär dig japanska för att kunna förstå till exempel manga och animé på originalspråket. Eller kanske har du en vän i Japan som du vill ha kontakt med?

Över 128 miljoner människor pratar japanska. Det är världens trettonde mest talade språk. Utöver Japan finns det också gott om människor som talar japanska i till exempel Brasilien och USA. São Paulo är den stad utanför Japan där flest personer talar språket.

Har du planer på att resa till Japan är det näst intill nödvändigt att lära sig japanska. Färre än 30 procent av japanerna har kunskaper i engelska och endast mellan två och åtta procent talar det flytande. Så om du inte har elementära kunskaper i japanska kommer kommunikationen bli problematisk. Dessutom är skriftspråket annorlunda.

Skriftspråket

Japanska består av tre skriftspråk. Förutom den kinesiska bildskriften Kanji använder japanskan också två inhemska alfabet som heter Hiragana och Katakana. Tillsammans går de under namnet Kana vilket är en fonetisk stavelseskrift. Det betyder att varje tecken motsvarar språkets minsta betydelseskiljande del.

Medan tecknen i Kanji är betydelsebärande och kan ha en eller flera betydelser liksom olika uttal, motsvarar tecknen i Kana en mora. Det är ett fonetiskt begrepp för att beskriva det kortaste ljudet i ett språk som är möjligt att uttala.

Kanji bygger på den kinesiska bildskriften. På japanska betyder ordet Kanji, tecken från Kina. Däremot har de här tecknen inte alltid samma betydelse på japanska. Ibland har tecknens innebörd lånats medan vissa tecken istället används på grund av en likhet i uttal.

Katanga är det skriftspråk som används för att skriva lånord. Japanska har många uttryck som det hämtat från portugisiskan som till exempel kors, vilket på portugisiska heter cruz och på japanska uttalas kurusu. När du ska skriva ditt namn använder du Katanga.

Hiragana är det skriftspråk som används för att skriva grammatiska ändelser samt återge inhemska namn på djur och växter. Barnböcker har ofta en större andel ord skrivna på Hiragana. De japanska tecknade serierna, manga, består däremot av en blandning av de tre skriftspråken.

Uttal

Stavelserna i japanska slutar alltid med en vokal förutom n vilket är en egen mora som avslutar en stavelse. Det finns 46 uttalsstavelser i japanskan. De består av tio konsonanter och fem vokaler. I japanskan följer inte konsonantljud på varandra. Därför skjuter språket vanligtvis in u mellan konsonantljuden i lånord.

Egen språkfamilj

Japanska ingår i den japoniska språkfamiljen som förutom japanska består av ytterligare 14 språk. Alla de här språken talas på de japanska öarna, till exempel ryukyuspråket okinawianska som var det officiella språket i kungadömet Ryukyu innan det införlivades i Japan 1879. Kungariket bestod av en mängd mindre öar med Okinawa som huvudö vilka ligger söder om de Japanska huvudöarna. Karate har sitt ursprung på Okinawa och ön är även känd för att dess invånare lever länge på grund av hälsosamma vanor.

Ett rikt kulturliv

Det finns många anledningar att lära sig japanska. Du kan till exempel få kapacitet att läsa manga och se filmerna, anime, direkt på originalspråket. Om du får möjlighet att se ett Noh-skådespel kommer du förstå vad de sjunger. Du kan även delta i Karaoke och hänga med i texten på skärmen.

Kom också till insikt om vad de olika namnen på japanska maträtter betyder, till exempel att rå fisk heter sashimi medan sushi betyder sur. Så lär dig japanska för att veta vad det är du äter nästa gång du besöker en japansk restaurang.

Japanska kurs

Medborgarskolan erbjuder kurser i japanska på nio platser i Sverige. Du kan studera på följande orter: Falun, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Karlstad, Linköping, Lund, Malmö och Stockholm. Bor du inte i någon av de städerna finns det också möjlighet att studera japanska på distans.

Det finns både kurser till nybörjare och för mer avancerade. Dessutom erbjuder vi på en del platser kurser som är specialanpassade för barn och även enskild undervisning. I vissa städer har vi också kurs i japansk matlagning på japanska och en te-ceremoni.

Kursernas upplägg

Varje kurstillfälle är två gånger 45 minuter. Deltagarna ses mellan sju och tio gånger per termin. Det finns också intensiv- och enskilda kurser då antalet träffar är fem. Specialkursen i matlagning bestar av tre träffar och te-ceremonin är en engångshändelse. Normalt sker undervisningen på kvällstid men det finns också några kurser som går dagtid på helger.

Distanskurserna ges i realtid vilket innebär att du följer utbildningen via en lärarplattform.

Alla våra kursledare har antingen japanska som modersmål eller en gedigen akademisk utbildning och erfarenhet av språket. Dessutom har de gått Medborgarskolans pedagogiska program vilket är anpassat till vuxenutbildning.

Anmälan och betalning

Du anmäler dig enkelt till en japanska språkkurs direkt på hemsidan. Under informationen kan du klicka dig vidare till registreringssidan. När du uppgett dina personliga uppgifter anger du betalningsalternativ. Om du har behov av att delbetala kursen tar du kontakt med oss.

Vårt utbud inom Japanska

Din sökning"" visar 13 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Japanska introduktionskurs"
Distanskurs
Distans i realtid

Japanska introduktionskurs

Ort: DistansStartdatum: 28 Aug 2024Tid: 19:00-20:30Antal tillfällen: 8 st tillfällenDagar: OnsdagarPris: 1 250 kr
Läs vidare om "Japanska för barn 10-13 år nybörjare"
Helgkurs
Barn och unga

Japanska för barn 10-13 år nybörjare